Pri službách sú časté reklamácie rekonštrukčných prác v byte, práce čistiarní, zákazkového šitia a cestovných kancelárií. Hovoria to skúsenosti Združenia slovenských spotrebiteľov, ktoré vlani pomáhalo riešiť vyše 4300 rôznych spotrebiteľských sťažností.
Dnes je Svetový deň spotrebiteľských práv. Naše občianske združenia pri tejto príležitosti upozorňujú, že ochrana spotrebiteľov sa u nás výraznejšie nezlepšila a vláda by mala schváliť koncepciu spotrebiteľskej politiky.
Prvý podpredseda združenia Josef Lounek hovorí, že združenie bolo úspešné až v sedemdesiatich percentách prípadov, keď pomáhalo spotrebiteľovi vybaviť reklamáciu.
V združení pracujú dobrovoľníci. Nezastupujú spotrebiteľov pred súdom, ale podľa Louneka v 12 prípadoch pomáhali ako svedkovia a vlani bezplatne vypracovali 36 odborných posudkov. Spotrebitelia od predávajúcich s ich pomocou vymohli asi 13 miliónov korún.
„Vlani okresné úrady svojimi retroaktívnymi rozhodnutiami o cenách tepla poškodili spotrebiteľov o zhruba 500 miliónov korún,“ hovorí Božena Stašenková, predsedníčka ďalšieho združenia - Asociácie spotrebiteľských subjektov. Keď úrady rozhodli o cenách, určili ich spätnú platnosť od 1. januára, hoci podľa práva má cena platiť, odkedy je zverejnená.
„Prijali sme množstvo predpisov na ochranu spotrebiteľov, ale mnohé práva sú len na papieri a prakticky sa nedajú vymôcť,“ vraví Stašenková. Občianske združenia sú pripravené viac spolupracovať so štátnymi orgánmi i lobovať v parlamente za záujmy spotrebiteľov a podieľať sa na príprave zákonov.
Svetové spotrebiteľské hnutie sa tento rok zameralo na kontrolu medzinárodných obchodných spoločností a spoločností s dominantným postavením na trhu. (zoh)