eder preto oznámil veľkú ofenzívu, v rámci ktorej dajú jednotlivé značky koncernu v najbližšom období na trh celý rad nových modelov. Dnes predstavíme dva z nich - Audi A3 druhej generácie a kompaktný van Volkswagen Touran. Obidva tieto nové modely sú postavené na rovnakej podvozkovej plošine, ktorá má interné označenie PQ35, a ktorá bude základom aj u ďalších modelov koncernu Volkswagen.
Nová á-trojka
Audi A3 druhej generácie je náhradou za á-trojku prvej generácie, ktorá bola uvedená na trh v roku 1996 a ktorá si našla cestu k viac než 870 000 motoristom. Typickým prvkom prednej časti je vodorovne delená dvojdielna predná maska. Zadnej časti dominujú do strán pretiahnuté zadné svetlá a dobre viditeľné koncovky výfuku. V porovnaní s doterajším modelom má nové Audi A3 o 65 mm dlhší rázvor a je o 51 mm dlhšie a o 30 mm širšie, ale o 10 mm nižšie. Zväčšenie vonkajších rozmerov sa prejavilo na zväčšení vnútorného priestoru, a to najmä pre vzadu sediacich cestujúcich. Batožinový priestor má prakticky nezmenený objem 350 litrov. Na pohon vozidla sú k dispozícii tri zážihové a dva vznetové motory. Od leta sa vôbec po prvý raz začne do A3 montovať aj šesťvalec - pôjde o 3,2-litrový vidlicový motor, ktorého maximálny výkon je 177 kW. S týmto motorom zrýchli á-trojka z 0 na 100 km/h za 6,7 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 245 km/h. Šesťvalcové Audi A3 sa bude dodávať výhradne so systémom permanentného pohonu všetkých štyroch kolies (quattro). Najvýkonnejší zážihový i vznetový motor je kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ostatné modely s päťstupňovou prevodovkou. Vozidlo je sériovo vystrojené novým elektromechanickým posilňovačom riadenia, ktorého posilňovací účinok závisí na rýchlosti jazdy. Audi A3 sa dodáva v troch výstrojných líniách, označených Attraction, Ambition a Ambiente. Všetky línie sú sériovo vystrojené elektrickým ovládaním predných okien, centrálnym zamykacím systémom s diaľkovým ovládaním, elektronickým stabilizačným systémom (ESP), výškovo prestaviteľným sedadlom vodiča a aktívnymi opierkami hlavy na predných sedadlách. Za príplatok môže byť vozidlo vystrojené automatickým klimatizačným systémom, koženými poťahmi, navigačným systémom, xenónovými reflektormi, vyhrievateľnými sedadlami aj vzadu a rôznymi audiosústavami. Zatiaľ sa bude Audi A3 dodávať s dvojdverovou karosériou, štvordverová verzia príde na trh koncom budúceho roka a v roku 2005 by sa mala objaviť aj terénna verzia.
Predzvesť Golfa piatej kategórie
Za mimoriadne významnú novinku možno považovať kompaktný van Volkswagen Touran, do ktorého vkladá vedenie firmy veľké nádeje. Po technickej stránke je nový van Touran predzvesťou Golfa piatej generácie, ktorý bude mať svetovú premiéru na jesennom autosalóne vo Frankfurte. V začiatočnej fáze predaja sa Touran bude dodávať s tromi motormi, z ktorých dva sú turbodieselové. Všetky motory splňujú emisnú normu EU4, takže majitelia Tourana v Nemecku budú mať nárok na nižšiu sadzbu dane. Všetky motory sú kombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, motor s priamym vstrekovaním benzínu možno na želanie kombinovať so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Neskôr bude pre verzie, poháňané turbodieselovými motormi, k dispozícii aj už spomenutá šesťstupňová prevodovka s priamym radením (DSG) s dvomi spojkami. Konštruktéri Touranu si dali mimoriadne záležať na vysokej miere pasívnej a aktívnej bezpečnosti. Van je sériovo vystrojený šiestimi bezpečnostnými nafukovacími vankúšmi (okrem čelných sú to bočné vpredu a hlavové pre cestujúcich na sedadlách prvého a druhého radu), aktívnymi opierkami hlavy pre vodiča a spolujazdca a trojbodovými bezpečnostnými pásmi na všetkých sedadlách. Do sériového výstroja patria aj kotúčové brzdy na všetkých kolesách (vpredu ventilované), antiblokovací systém a stabilizačný systém, zahrnujúci systém podpory núdzového brzdenia.
Vozidlo možno objednať s piatimi sedadlami v dvoch radoch alebo až so siedmimi sedadlami v troch radoch. Tri samostatné sedadlá druhého radu možno pozdĺžne posúvať, sklopiť alebo celkom demontovať, pričom k ľahkej demontáži prispieva to, že hmotnosť sedadla je len 16 kg. Sklopením stredného sedadla možno z neho vytvoriť stolík. Po demontáži stredného sedadla možno vonkajšie sedadlá posunúť do stredu, takže na nich sediaci cestujúci majú viac priestoru. Na želanie dodávané dve sedadlá tretieho radu možno úplne zložiť do podlahy. Batožinový priestor päťsedadlovej verzie má objem 695 litrov (pri naložení až po strechu), po demontáži sedadiel druhého radu sa tento priestor zväčší až na 1 989 litrov. Sedemmiestny Touran má za sedadlami tretieho radu batožinový priestor objemu 121 litrov, pričom zložením týchto sedadiel do podlahy a demontážou troch stredných sedadiel sa tento objem zväčší na 1 913 litrov. Do rozsiahlej sériovej výbavy vozidla patrí aj rádio s prehrávačom CD a centrálny zamykací systém s diaľkovým ovládaním. Dá sa predpokladať, že kompaktný van Touran bude mať úspech a že sa podarí naplniť plán vyrábať ročne 200 000 týchto vozidiel.
Nakoniec možno spomenúť, že podvozková plošina PQ35, na ktorej sú postavené modely Audi A3, VW Touran i Golf V, bude základom aj nového vanu firmy Seat i Škody Octavia druhej generácie, pričom obidva tieto nové modely budú mať premiéru v budúcom roku.
Aj Porsche s novinkou
Doteraz výhradne na športové automobily orientovaná firma Porsche prišla nedávno na trh s vozidlom kategórie SUV. Ide o model Cayenne, ktorý je podľa výrobcu „pravým Porsche“ medzi športovo-úžitkovými vozidlami.
Cayenne je skutočne už na prvý pohľad identifikovateľný ako vozidlo z dielne stuttgartskej automobilky. Tvar prednej kapoty i reflektorov, výrazné blatníky i celkové línie sú typickými dizajnérskymi prvkami Porsche. Pohonnou jednotkou je novovyvinutý vidlicový osemvalec , ktorého zdvihový objem je úctyhodných 4511 cm3. Motor poskytuje modelu Cayenne Turbo dynamické vlastnosti, hodné čistokrvného športového auta - zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 5,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 266 km/h. Všetky verzie sú vystroje-né novovyvinutou šesťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic S s možnosťou ručného sekvenčného radenia (buď tlačidlami na volante, alebo radiacou pákou). Obidva modely sú sériovo vystrojené novým systémom pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý dostal označenie PTM (Porsche Traction Management). Zaradením redukcie (redukčná prevodovka je súčasťou rozvodovky) je Cayenne pripravený poradiť si aj s ťažkým terénom. Do sériového výstroja vozidla patrí aj stabilizačný systém PSM (Porsche Stability Management). Vzduchový pružiaci systém umožňuje meniť svetlú výšku vozidla v rozsahu 116 mm. Pri jazde na ceste sa pri rýchlosti 120 km/h zníži svetlá výška o 20 mm, pri dosiahnutí rýchlosti 210 km/h o ďalších 11 mm. Pri jazde v teréne sa po zapnutí redukcie svetlá výška automaticky zvýši o 26 mm, v kamenistom teréne, v ktorom hrozí poškodenie podvozku veľkými balvanmi, možno svetlú výšku zvýšiť o ďalších 30 mm, a to na maximálnu hodnotu 273 mm. V zadnej časti vozidla je batožinový priestor objemu 540 litrov. Svetovou novinkou je elektricky výklopné ťažné zariadenie, ktoré sa dodáva za príplatok. V kožou potiahnutom interiéri tiež nájdeme prvky, pripomínajúce klasické športové vozidlá Porsche. Už sériová výbava základného modelu Cayenne S je veľmi bohatá. Patrí do nej diaľkovo ovládaný centrálny zamykací systém, palubný počítač, tónované determálne sklá, elektrické ovládanie okien, elektricky prestaviteľné predné sedadlá, automatická klimatizačná sústava s filtrom z aktívneho uhlia a s oddelenou reguláciou pre pravú a ľavú stranu i rádio s CD prehrávačom a desiatimi reproduktormi. Cayenne Turbo má navyše centrálny farebný displej z tekutých kryštálov, elektricky prestaviteľný a vyhrievateľný volant, vyhrievateľné predné i zadné sedadlá a špeciálne pre Cayenne vyladený audiosystém BOSE so 14 reproduktormi a celkovým výkonom 250 W. Porsche Cayenne je postavený na podvozku s rázvorom 2855 mm a je dlhý 4782 mm, široký 1928 mm a vysoký 1699 mm. Možno ešte spomenúť, že pri vývoji svojho prvého športovo-úžitkového vozidla spolupracovala firma Porsche s firmou Volkswagen, ktorá nedávno uviedla na trh sesterský model Cayenne - po bojovnom africkom kmeni Tuarégov pomenovaný Touareg. Zatiaľ čo Touareg sa montuje v bratislavskom závode firmy Volkswagen, firma Porsche si z Bratislavy vozí surové karosérie do svojho nového montážneho závodu v Lipsku.
(nek)