Z analýzy SME vyplýva, že pokles popularity Ústavného súdu SR bol v minulom roku zapríčinený najmä viacerými vyhýbavými rozhodnutiami, ktorými sa odmietol vyjadriť k závažným právnym otázkam. Laická verejnosť takéto rozhodovanie považuje za účelové. Medzi ne patrí rozhodnutie súdu, ktorým odmietol návrh skupiny poslancov na podanie výkladu ústavného článku týkajúceho sa referenda. Jeho podstatou bola otázka, či je možné referendom iniciovať konanie predčasných volieb, alebo nie. ÚS návrh odmietol s tým, že nebola preukázaná spornosť veci, ktorá je jednou z hlavných podmienok na podanie výkladu ústavného zákona alebo jeho časti. „Ide o veľmi zložitý prípad z pohľadu skutkového, právneho, ústavného, ale predovšetkým preto, že výklad ústavy bude slúžiť do budúcnosti ako precedens. V záujme kontinuity judikatúry ÚS SR musí byť preto urobený tak, aby ho nebolo potrebné meniť,“ povedal po podaní návrhu predseda ÚS SR J. Mazák. Viacerí právnici po rozhodnutí súdu poukázali na skutočnosť, že práve kontinuita rozhodovania súdu bola porušená. Už v minulosti (v prípade tzv. zmareného referenda z roku 1997) sa totiž súd takmer totožným podaním skupiny poslancov rozhodol zaoberať, pričom existenciu sporu medzi nimi a prezidentom, ktorý referendum vyhlasuje, vtedy uznal.
V minulom roku pritom nadobudla účinnosť aj novela zákona o ÚS, podľa ktorej, ak sa obsahovo odlišujú rozhodnutia jednotlivých senátov ÚS v pridelených prípadoch, rozhoduje o záverečnom výroku plénum ÚS SR, čo sa však v minulom roku nestalo. Právnici zároveň poukazovali na skutočnosť, že členom senátu, ktorý vo veci rozhodoval, bol aj predseda súdu J. Mazák. Ten však nie je stálym členom senátu a pripomenuli, že bol straníckym kolegom R. Schustera, ktorý referendum vyhlásil.
Medzi hlavné kauzy, ktoré ÚS v minulom roku vyriešil, bolo vyhlásenie dvoch ustanovení tzv. exekučného poriadku za rozporné s ústavou. Výnimočnosť je v tom, že ide o prvý prípad, keď súčasná vládna koalícia schválila zákon, ktorý nebol v súlade s ústavou. ÚS sa odmietol zaoberať výkladom ústavy o možnosti odvolania podpredsedu Najvyššieho súdu SR parlamentom na návrh vlády. Takisto v tejto súvislosti ako zjavne neopodstatnený neskôr odmietol aj podnet predsedu Najvyššieho súdu SR Š. Harabina, v ktorom sa domáhal nemožnosti svojho odvolania z funkcie. ÚS tiež nevyhovel návrhu Najvyššieho súdu SR o vyslovenie neústavnosti inštitútu mimoriadneho dovolania, ktorý obsahuje Občiansky súdny poriadok. Počas minulého roka zrušil viacero všeobecne záväzných rozhodnutí miest a obcí, ktoré sa týkali najmä platenia parkovného pre motoristov. (jo)