Praha 6. marca (TASR) - Malé a stredné české podniky sú technicky zdatné, nevedia však jednať so zákazníkmi, investormi ani získať potrebné úvery. Tvrdia to zahraniční investori, pôsobiaci v ČR.
Tento fakt je hlavným dôvodom malej úspešnosti českých firiem v súťažiach o objednávky nadnárodných spoločností. Slabé miesta podnikov by malo odstrániť preberanie skúseností najlepších firiem na základe dlhodobého porovnávania ich ekonomických výsledkov, tzv. twinning (doslova zdvojenie).
"Twinning, v rámci ktorého dochádza k presunu skúseností, je zásadným mechanizmom pre štáty, pripravujúce sa na vstup do únie," uviedol v stredu veľvyslanec Európskej komisie v ČR Ramiro Cibrian pri otvorení dvojročného programu Twinning II.
Princípom programu, ktorého náklady vo výške 3 milióny eúr rovnakým dielom financujú ČR a únia, je systém obchodných previerok a seminárov. Počas nich firma získa porovnanie so svetovými štandardmi a návod, ako sa týmto štandardom priblížiť. "Cieľom programu je zvýšiť konkurencieschopnosť českých podnikov tak, aby boli prvou voľbou nadnárodných spoločností, ktoré hľadajú nových dodávateľov," povedal generálny riaditeľ agentúry Czechinvest Martin Jahn.
Program Twinning II je určený pre 50 firiem z automobilového priemyslu, zo sektorov biotechnológií, zdravotníctva, strojárstva a letectva. Nadväzuje na projekt Twinning I z rokov 2000 až 2002, do ktorého sa zapojilo 45 českých a 11 nadnárodných spoločností z elektrosektora. Tržby zúčastnených českých firiem sa počas programu zvýšili v priemere o 10 %, niektoré si našli i nových odberateľov.
Twinningové programy vychádzajú z írskych skúseností. Po ich zavedení v rokoch 1985 až 1996 vzrástol podiel nákupu nadnárodných spoločností na lokálnom trhu z 15 na 22 %, objem lokálnych dodávok vzrástol o 260 % na 1,5 miliardy USD.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
(1 CZK = 1,319 SKK; 1 EUR = 41,931 SKK; 1 USD = 38,218 SKK)