Králik však pripustil, že ak sa slovenskému prepravcovi SKY Europe Airlines, ktorý sa má podieľať na projekte, podarí prenajať vyhovujúce stroje, zo Sliača by sa mohlo lietať už v tejto letnej sezóne.
Magistrát si nechal vypracovať vlastný prieskum, ktorého výsledkom je záujem podnikateľov, ale aj štátnej správy, školstva a zdravotníctva o využitie pravidelnej linky a poskytol ho ČSA. Podľa prieskumu by záujem mohol dosiahnuť množstvo letov v objeme okolo 14 miliónov korún.
Niektoré prieskumy však v optimistickom variante počítajú s návratnosťou o 10 miliónov väčšou. Aj napriek tomu by odhadovaná strata, na ktorej sa polovicou bude podieľať český prepravca, predstavovala 8 miliónov. „Aj pri tejto odhadovanej strate stojí za to linku odskúšať,“ myslí si Králik a dodáva, že on a primátor Maňka sú rozhodnutí, kúpiť si prvé letenky za vlastné a letieť do Prahy.
Primátori Banskej Bystrice a Zvolena prednedávnom deklarovali, že sú ochotní sa na strate podieľať v prvom prípade do dvoch a v druhom do jedného milióna korún. To by však ešte museli schváliť mestské zastupiteľstvá.
Obnovenie pravidelnej leteckej linky Sliač - Praha - Sliač, ktorú by mali prevádzkovať buď iba České aerolínie, alebo v spolupráci so slovenským prepravcom SKY Europe Airlines, by v ideálnom prípade pripadalo do úvahy v máji tohto roka. Do 20. marca majú autori projektu predložiť Českým aerolíniám na posúdenie zloženie subjektu, ktorý bude ich partnerom. Mali by v ňom byť aj mestá Banská Bystrica a Zvolen, ale aj samosprávny kraj.
Podľa predbežných analýz by mala byť linka na 90 percent využívaná na tranzit z pražského letiska do celého sveta. Predbežnú cenu letenky odhadujú na vyše 5-tisíc korún. Rentabilitu obnovenej linky a minimálny zisk by malo zabezpečiť 28 cestujúcich pri piatich letoch týždenne.
Letiská Viedeň a Budapešť ročne využíva okolo 46-tisíc ľudí z uvažovanej spádovej oblasti letiska Sliač. Leteckú prepravu na Slovensku využíva ročne okolo 300-tisíc pasažierov, približne rovnaký počet však lieta z Viedne.
DANIEL VRAŽDA