
Ladislav Ballek, šéf Sario. FOTO - ARCHÍV
BRATISLAVA - Slovensko sa stalo pre zahraničných investorov naozaj lákavé až v ostatných dvoch rokoch. Úspech sa dostavil v podobe založenia nových „podnikov na zelenej lúke“ a v budovaní spoločností typu „joint-venture“, teda podnikov so zahraničnou majetkovou účasťou.
Aby prílev investícií pokračoval, pripravuje Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu - Sario - niektoré zmeny. Hovorili sme o nich s novým šéfom Saria LADISLAVOM BALKOM, ktorý predtým pôsobil v Eximbanke vo funkcii viceguvernéra.
Novým riaditeľom ste len dva dni. S vaším príchodom ste si však museli priniesť aj novú víziu ďalšieho smerovania Saria. Aká je?
„Sario má dobré základy, ale ďalej by sa malo vyvíjať na princípe zahraničných agentúr pre podporu investícií a obchodu, ako sú napríklad IDA v Írsku alebo Czech Invest v Prahe. Odôvodnenosť ich existencie sa totiž skutočne prejavila. Dnes nie je možné, aby sa vládne štruktúry, ktoré majú na starosti mnohé iné úlohy, dokázali postarať o prílev zahraničných investícií na Slovensko. Neefektívne je však aj to, keď sa o získanie investora v zahraničí stará len sama podnikateľská sféra.“
Ako teda chcete dosiahnuť vyššiu efektivitu v získavaní nového investora zo zahraničia?
„Ide o synergické prepojenie vlády, podnikateľov a agentúry. Táto agentúra by sa mala starať o štyri základné oblasti. Po prvé: mala by vytvárať imidž krajiny. Vonku si nás napríklad pletú so Slovinskom. Nehovorím však o politickom imidži, ale o vytváraní atraktívneho ekonomického prostredia pre investora. Druhá funkcia Saria by mala spočívať v marketingovom pôsobení na potenciálneho investora v zahraničí. S týmto súvisí aj starostlivosť o tohto klienta ešte pred jeho získaním. V tomto vidím značné rezervy. V neposlednom rade však chceme zlepšiť aj takzvané post-investorské služby.“
Hovoríte o starostlivosti o už etablovaných investorov. Aké konkrétne podoby by mala mať?
„Viete, na Slovensku nasľubujeme investorom hory-doly, a potom sa o ne starajú určené vládne inštitúcie. Myslím si však, že sa o podmienky zahraničných investorov môžeme starať aj lepšie. Sario by napríklad mohlo aspoň raz za štvrťrok organizovať stretnutie tých investorov, ktorí už na Slovensku pôsobia. Spýtali by sme sa ich na ich problémy, teda s čím sú spokojní a s čím nie, a preniesli by sme riešenie problémov na kompetentné vládne inštitúcie.“
Máte pripravené nové plány aj v prípade lákania nových investorov?
„Samotné Sario na túto úlohu svojimi kapacitami a skúsenosťami nepostačuje. Preto rozmýšľame o vytvorení, nazvem ho pracovne - združenia na podporu zahraničných investícií. Toto by fungovalo pod záštitou Saria a mohli by ho tvoriť skúsení investiční bankári, kvalitné zahraničné advokátske kancelárie a veľká audítorská štvorka. Všetci zastúpení môžu na základe svojich skúseností a zahraničnej aktivity prilákať nové investičné sily. Či by to už bolo postavenie nového závodu alebo len zahranično-majetková účasť v slovenskom podniku.“
Sario bolo často kritizované za to, že si svoju úlohu nedokázalo plniť. Ako sa na činnosť Saria pozriete spätne?
„Ak dovolíte, k realizovaným projektom by som sa pre krátkosť pôsobenia vo funkcii ešte nevyjadroval. Za najväčší úspech pre Slovensko však považujem príchod francúzskej automobilky.“ (im)