Priesvitné sklo tvorí výplň väčšiny dverí na kanceláriách Mestského úradu v Poprade. Novinku zaviedol nový popradský primátor Anton Danko (ANO), podľa ktorého občan musí mať pocit, že úradník je tu pre neho, a nie naopak.
Vedúci organizačného odboru Emil Kostelničák konštatoval, že výmena nebola finančne náročná, keďže zväčša iba upravili doposiaľ používané plné dvere. Do vyrezaného otvoru vsadili sklo a zabezpečili lištou. Niektoré plné dvere nahradili inými so sklom z ďalšej budovy v majetku mesta.
Jedným z prvých krokov nového primátora Popradu po nástupe do funkcie bolo zrušenie troch apartmánov v budove mestského úradu. Namiesto nich vznikli kancelárie. (tasr)
Obec aj kraj odmietajú prevziať opatrovateľstvo
ŽILINA – Opatrovatelia z Východnej v okrese Liptovský Mikuláš nevedia, pod koho pôsobnosť od januára spadajú. Obec opatrovateľskú službu prebrať odmietla, odmieta ju prevziať aj Žilinský samosprávny kraj.
Podľa predsedu samosprávneho kraja Jozefa Tarčáka opatrovateľskú službu odmietlo v celom kraji prevziať len desať obcí zo Žilinského okresu a starosta Východnej ju chcel najprv zobrať, potom od toho upustil. Tarčák tvrdí, že keď starosta odmietol podpísať delimitačný protokol, hoci predtým deklaroval, že ho podpíše, nastala zložitá právna situácia. Podľa zákona totiž kompetencia a pracovnoprávne vzťahy v oblasti opatrovateľstva, ktoré odmietnu prevziať obce, prechádzajú od 1. januára na samosprávny kraj. „No keďže je 1. januári, táto služba na nás už podľa zákona neprechádza. Tu sa už len môžeme dohodnúť medzi obcou a krajom,“ uviedol Tarčák.
Podľa starostu Východnej Pavla Krupu však nejde o záležitosť obce a kraja, ale štátu a kraja. Hoci kompetencia mala prejsť k 1. januáru, delimitačné protokoly boli distribuované až 24. januára a odovzdať ich bolo treba do 31. januára. „Všetky materiály sme k 31. januáru vrátili bez podpisu, čo znamená, že to nepreberáme,“ povedal Pavel Krupa. Štát má podľa neho celú agendu po odmietnutí obcou posunúť na samosprávny kraj, ktorý je povinný kompetenciu prebrať. Očakával na túto tému konštruktívnu diskusiu s Tarčákom. „Keď som mu oznámil, že to nepreberáme, iba sa postavil a zakričal, že tak to nepreberajú ani oni,“ povedal Krupa.
Tarčák podľa vlastných slov starostovi navrhol, aby obec kvôli zachovaniu kontinuity opatrovateľskú službu spravovala aspoň v prvom kvartáli a od apríla by ju prebral samosprávny kraj. „To je originálna kompetencia. Nie je možné ju najprv prebrať a potom niekomu odovzdať,“ oponuje starosta Krupa.
Keďže 30 opatrovateľov zabezpečujúcich službu pre 36 občanov Východnej je stále v konaní, nedostávajú od januára plat. Ten podľa Krupu dostanú až spätne od organizácie, ktorá ich preberie. (sita)
Banskobystričania už jazdia drahšie, Bratislavu zdražovanie čaká od mája
BANSKÁ BYSTRICA – Banskobystričania jazdia v mestskej hromadnej doprave drahšie od marca, Bratislavu to čaká od mája. „Bratislava pripravuje nový cenový výmer od 1. mája, zdražovanie určite pripravuje aj Prievidza,“ povedal včera dopravný námestník SAD-BBDS v Banskej Bystrici Ján Žambor. Ak sa nič výrazné v domácej alebo svetovej ekonomike neudeje, v Banskej Bystrici by mali ceny do konca roka vydržať. Podľa Žambora terajšie sú po úprave už na hranici únosnosti.
Od začiatku marca jazdia Banskobystričania v mestskej hromadnej doprave drahšie. Cestujúci za lístok kúpený u vodiča zaplatia namiesto desiatich korún dvanásť a majitelia čipových kariet 9,80. Zľavnené lístky pre dôchodcov a študentov stúpli o korunu, teda na 6 korún.
Úpravu cestovného najviac pocítia obyvatelia satelitných mestských častí patriacich do II. tarifného pásma. Napríklad za expresný spoj zo sídliska Sásová do Iliaša zaplatia až o 4 koruny viac, teda 14 korún a za nočné spoje až 25 korún.
Problematické bude aj cestovanie Citybusom, ktorý zabezpečoval spojenie medzi autobusovou stanicou a historickým centrom mesta. Využívali ho najmä dôchodcovia a turisti. Dopravná spoločnosť z finančných dôvodov obmedzí počet spojov na polovicu a počas víkendov nebude premávať vôbec.
Banskobystrická dopravná spoločnosť 20-percentné zvýšenie cestovného zdôvodnila zvýšením cien energií, pohonných látok, ale aj nákladov na údržbu a opravy autobusov. Posledné zvyšovanie cien cestovného v Banskej Bystrici bolo v roku 2000. (wm)