Keď mal nedávno diplomat z americkej ambasády prednášku v jednom bratislavskom gymnáziu o rozšírení NATO, študenti, ktorých vôbec nezaujíma medzinárodná politika, ožili až pri slove Irak. Zaútočili na diplomata tvrdými otázkami a jeho odpovede pre seba komentovali: „To sa nedá počúvať, hovorí ako ten sedliak Bush.“
Slovenskí študenti sa však len stotožňujú s väčšinovým európskym názorom posledných mesiacov, že americký prezident Bush sa pokúša ovládnuť celý svet. O americkej rozpínavosti sa debatuje v mestských kaviarňach aj v dedinských krčmách.
A s týmto názorom dorazil už aj na Slovensko nový fenomén – antiamerikanizmus. Prejavil sa v poklese podpory pre vstup do NATO, ale nejde len o politiku.
„Byť proti Amerike je v súčasnosti akýmsi módnym trendom,“ hovorí spisovateľ Michal Hvorecký. Medzi mladými ľuďmi sa šíri nechuť k „povrchnej“ americkej kultúre – Hollywoodu, MacDonaldu, Coca-Cole.
„Amerika je pokrytecká,“ tvrdí dvadsaťročný študent Ekonomickej univerzity Július Kovács. „Hollywood je toho jasným dôkazom. Európa je oveľa kultúrnejšia a vzdelanejšia.“ Napriek tomu pracoval v jednom zo symbolov amerického globalizmu – McDonalde. „Pracoval som tam, ale nesúhlasím s tým.“
Podobne je na tom mnoho mladých ľudí – hoci americkým spôsobom života opovrhujú, nevedia mu odolať. „Chcú byť nekonformní, ale konformizmus potrebujú,“ povedal Hvorecký.
Autor: miš