
Palugyayov palác. FOTO – ARCHÍV
BRATISLAVA – Peniaze sme použili účelne, postupovali sme hospodárne. Tvrdia úradníci ministerstva zahraničia a odmietajú zistenia Najvyššieho kontrolného úradu, že pri rekonštrukcii bratislavského Palugyayovho paláca postupovali zle.
Najvyšší kontrolný úrad v piatok zverejnil, že rekonštrukcia paláca sa predražila o niekoľko miliónov. Súťaž dodávateľov bola netransparentná, kvalita projektu nedostatočná, rovnako aj príprava súťažných podkladov, nedostatočné bolo zmluvné zabezpečenie dodávky, spôsob realizácie dodávky a nedostatočný technický dozor.
„Nehovorím, že kontrolóri sú zaujatí. Ide skôr o to, ako bola kauza prezentovaná – že sa porušilo všetko, čo sa dalo,“ povedal Ivan Nejeschleba, generálny riaditeľ sekcie ekonomiky a všeobecnej správy ministerstva zahraničia. Podľa neho vzniklo deväťdesiat percent problémov tým, že firma Star, ktorá od roku 2000 rekonštruovala palác, išla v roku 2001 do konkurzu. Rekonštrukciu prevzala iná firma, ale tá ju urobila o šestnásť miliónov drahšie.
Kontrolóri ministerstvu vyčítajú aj to, že napríklad plastiku leva rekonštruoval subdodávateľ za 550-tisíc, ale dodávateľ fakturoval ministerstvu 1,8 milióna. Podobných predražení bolo viac. Ministerskí úradníci tvrdia, že mali základný rozpočet stavby, ktorý bol nosný, a nemali právo ovplyvňovať komu a za koľko dá stavebná firma rekonštruovať jednotlivé časti.
Firmu Star vraj vybrali z ponuky ako najlepšiu. Lenže už o necelých osem mesiacov skrachovala a len voči daňovému úradu a Sociálnej poisťovni mala dlh šesť miliónov. Za ministerstvo vtedy vystupoval najmä dnešný veľvyslanec Roman Paldan, ktorý bol šéfom vnútornej správy ministerstva. Za zlý výber firmy sa necíti byť vinný.
Ministerstvo dostalo od Úradu pre verejné obstarávanie aj pokutu 450-tisíc, lebo zmluvu s firmou Star podpísalo o jeden pracovný deň skôr, ako Star predložil originál dokladu o tom, že nemá žiadne záväzky voči sociálnej a zdravotným poisťovniam. V čase uzatvárania zmluvy mali na ministerstve doklad len vo forme faxu. „Pravdepodobne sa to riešilo takto preto, že minister mal plánované niektoré cesty. Zmluva bola vydaná až po predložení originálu dokladu,“ povedal Ivan Nejeschleba. Škodová komisia ministerstva podľa Nejeschlebu v súčasnosti pátra, kto je zodpovedný a kto bude za pokutu od Úradu pre verejné obstarávanie postihnutý. (rf)
Aj železničiari sa bránili
S výsledkami kontrol kritizované inštitúcie zväčša nesúhlasia. Veľmi radikálne vlani proti kontrolórom vystupovali železničiari. Keď Najvyšší kontrolný úrad napadol priebeh tendra na nákup ľahkých vlakov pre regionálne trate, padali aj tvrdé slová, hádky boli na dennom poriadku, vedenie Železničnej spoločnosti agresívne útočilo na predsedu Najvyššieho kontrolného úradu Jozefa Stahla, železničiarov obhajoval proti kontrolnému úradu aj terajší minister dopravy a vtedajší poslanec Pavol Prokopovič.