Havana blues a vzdialené paláce spisovateľa Abilia Estéveza

„Kuba je dnes v móde a to je pre nás šťastie aj nešťastie,“ hovorí Abilio Estévez (1954), jeden z najčítanejších súčasných kubánskych spisovateľov, ktorému práve vyšiel v barcelonskom nakladateľstve Tusquets nový román Vzdialené paláce (Los palacios ...

„Kuba je dnes v móde a to je pre nás šťastie aj nešťastie,“ hovorí Abilio Estévez (1954), jeden z najčítanejších súčasných kubánskych spisovateľov, ktorému práve vyšiel v barcelonskom nakladateľstve Tusquets nový román Vzdialené paláce (Los palacios distantes). Abilia Estéveza, pôvodne autora divadelných hier, preslávil roku 1997 román Tvoje je kráľovstvo, vydaný v tom istom nakladateľstve. Aj keď táto kniha získala množstvo prestížnych cien a chválili ho aj New York Times, na Kubu Estéveza iba pozvali na obed do Kubánskeho ústavu knihy a potom ho akýsi obskúrny novinárik obžaloval z plagiátorstva. „Súčasný kubánsky život je dosť úbohý, ale to je pochopiteľné, jeho úbohosť súvisí s chudobou, ktorá potom plodí chudobu ducha,“ hovorí autor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď román, ktorého dej sa odohráva na mystickom, utopickom mieste zvanom Ostrov, vychádza z autorových spomienok na detstvo, výrazne štylisticky pretvorených, s dôrazom na zmyslové vnímanie postáv a ich hľadania kratučkého záblesku šťastia vo svete, je obvinenie z krádeže autobiografického materiálu absurdné.

Nakladateľstvo Tusquets má našťastie dosť odborníkov, ktorí na základe grafologických aj štylistických rozborov obvinenie vyvrátili. Estévez teda neskončil vo väzení ako jeho starší kolegovia, ktorí si trúfli publikovať v cudzine v šesťdesiatych, sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch, a na svoju tému hľadania šťastia, ktoré je jeho románom zároveň so snahou o vystihnutie kubánskosti najvlastnejšie, mohol nadviazať vo Vzdialených palácoch. Nie je to autor, ktorý by čitateľom vnucoval posolstvo, je mu cudzie zosmiešňovanie politiky literatúrou a mladí Kubánci ho obviňujú, že vo svojom diele nemá čo povedať.

SkryťVypnúť reklamu

Na obranu hovorí: „Ja nie som intelektuál, človek myšlienok, ktorý by chcel definovať svet prostredníctvom eseje, ja si naopak predstavujem veci a hľadám ich tajomné stránky. Chcem len rozprávať príbehy, ktoré mi napadajú, a neviem, či niečo hovoria.“

Kým v názoroch na politiku, na zmysel literatúry a na život na Kube sa autori jeho generácie rozchádzajú, v pozadí ich tvorby akoby vždy bol ten intelektuálny hlad, ktorý ich v dospievaní navždy poznamenal. Duchovnými otcami Abilia Estéveza, ale aj všetkých ostatných sú José Lezama Lima a Virgilio PiEera, ktorý v sedemdesiatych rokoch, tak ako Lezama nemohol na Kube vychádzať a až do svojej nie úplne objasnenej smrti roku 1979 bol režimom prenasledovaný.

Lezamu Limu ako svetovo slávneho autora vzal Castrov režim na milosť hneď po jeho smrti, PiEera bol síce rehabilitovaný v osemdesiatych rokoch, ale až tento rok však na Kube vyšlo úplné vydanie jeho poviedkovej tvorby vrátane textov, ktoré boli predtým škrtnuté cenzúrou. Aj toto nové vydanie vyvolalo veľkú nevôľu spisovateľov žijúcich „na druhom brehu“, ktorí sa s PiEerom, literárnym učiteľom dobre poznali, lebo v sprievodných statiach sa falšuje autorovo postavenie v kubánskom literárnom živote sedemdesiatych rokov, ako keby nikdy nemal nijaké problémy.

SkryťVypnúť reklamu

V osemdesiatych rokoch po masívnom exode spisovateľov cez prístav Mariel sa stalo zvykom dôsledne oddeľovať literatúru „na ostrove“ a na „druhom brehu“. V deväťdesiatych rokoch chceli niektorí kritici oba brehy spojiť či aspoň zblížiť a vytvoriť niekoľko časopisov a antológií, kde publikovali kvalitní autori bez rozdielu územia či politickej príslušnosti. Tieto snahy neboli vždy úspešné. Ale antológia najlepších príspevkov časopisu Catálogo de Letras, ktorý sa o spojenie oboch brehov najviac zaslúžil, svedčí o tom, že môže vzniknúť skutočne zaujímavý dialóg aj medzi autormi z inak nezmieriteľných táborov, ak je jediným kritériom umelecká kvalita.

Autor: DANIEL NEMRAVA (Autor je spolupracovník www.iliteratura.cz)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 478
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 417
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 040
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 395
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 727
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 400
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 1 997
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 806
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu