Oblúk je aj návratom ku krajine

„Názov napovedá, že sme chceli ukázať možnosti, ktoré mi poskytujú či už posúvače alebo počítačová grafika,“ hovorí pred zajtrajším otvorením svojej výstavy Variability v bratislavskej Galérii Slovenskej sporiteľne na Zelenej ulici výtvarník Viktor Hulík.


Viktor Hulík a jeden z jeho posúvačov. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC


Posúvače, čiže reliéfne objekty, ktorých manipulácia je založená na princípe skladacieho metra (ten najväčší je z roku 1988 a o autorovom očarení z tohto „média“ výrečne vraví aj názov jednej z dávnejších výstav Hommage á Colštok), a počítačová grafika predstavujú dve paralelné autorove tvorivé techniky.

Vďaka posúvačom sa Hulík etabloval v medzinárodnej špičke konštruktivistickej a geometrickej tvorby najmä účasťou na významnej výstave Náhoda ako princíp v umení 20. storočia v nemeckom Ludwigshafene v roku 1992, kde predstavoval svoje diela v spoločnosti Ernsta, Duchampa, Raya a ďalších osobností svetového výtvarného umenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„A počítačová grafika, ktorej sa venujem asi desať rokov, akoby zachytávala jednotlivé fázy, vytvárané posúvačmi. Fascinuje ma, že narábam stále s tým istým počtom línií, pričom klonovaním sa mi otvárajú ďalšie možnosti. Nekonečné spôsoby variovania, kde logická postupnosť jednotlivých krokov je vo finálnej symbióze sprevádzaná vzrušujúcim očakávaním z výsledného tvaru, z tajomstva náhody.“

Na najnovšej výstave Hulík prezentuje ďalší posun v oboch sférach svojej tvorby. Novým prvkom jeho skúmania vzťahu poriadku a chaosu sú geoposúvače, kde sa pravidelná štruktúra mení až do akejsi chaotickej polohy, avšak veľmi jednoducho sa dá vrátiť do pôvodného stavu. Takéto stupňovanie variability pôvodnej myšlienky je typické aj pre jeho počítačovú tvorbu. „Vraciam sa k niektorým grafikám, ktoré sú východiskom pre zmenu pôvodného stavu.“ Jednotlivé linky necháva zhrubnúť až tak, že z nich vznikajú pôsobivé farebné plochy.

SkryťVypnúť reklamu

„Týmito výrazovými prostriedkami sa znovu vracia do podoby krajiny, ktorú tu vidíme v líniách, horizontoch či vertikálach,“ dodáva kurátorka Dagmar Srnenská. „Akoby sa uzatváral oblúk jeho tvorby, dialógu s vizuálnym svetom, ktorého neodmysliteľnou súčasťou je zrejmá snaha o vnútorný logický vývoj.“

ALEXANDER BALOGH

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Aplikácia, čo mamičkám aj študentom šetrí nervy aj peniaze
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Invázne rastliny ako superpotraviny
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  7. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 461
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 5 707
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 373
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 979
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 720
  6. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 3 671
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 439
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 812
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu