
Petr Jákl a František Antonín Brabec pri nakrúcaní Krysařa. FOTO - ČTK
Český režisér a kameraman FRANTIŠEK A. BRABEC (1955) opäť experimentuje. Medzi prvým a posledným záberom nakrúcania jeho najnovšieho filmu Krysař neuplynulo ani 24 hodín. Prvá klapka sa ozvala na Silvestra pri pražskom Rudolfíne o desiatej dopoludnia, posledný záber sa skončil na Nový rok o 9.45 h v kaplnke svätej Anny.
V diabolskom tempe sa režisér filmov Kráľ Ubu a Kytice, či kameraman Svěrákovej Jízdy pokúsil o zápis do Guinnessovej knihy rekordov. „Ešte čakáme na výsledok, lebo sa porovnávajú kritériá s inými porovnateľnými filmami,“ povedal pre SME František A. Brabec. „Nešlo nám o nejaký titul. S našou avantgardou som spokojný. Pokúsili sme sa o absolútnu čistotu na silnú tému. Nevyhnutná improvizácia bola výkrikom umeleckej slobody.“
Príbeh lásky, hriechu a nádeje bude mať v českých kinách premiéru 6. marca. V hlavných úlohách sa predstavia Petr Jákl, Ester Geislerová, Richard Krajčo a Karel Dobrý.
Film ako jam-session
Starobylá povesť o mužovi s píšťalou nemá začiatok ani koniec. Krysař po stáročia putuje od mesta k mestu a jeho tvár má mnoho podôb. V tajomných uliciach historickej Prahy ožil jeho príbeh len na jediný deň a možno len preto, aby sa stal filmom. Objavil sa ako prízrak, a tak aj zmizol.
Ako obnovený divadelný muzikál Daniela Landu pôsobí v Čechách a na Slovensku dlhšie. „Nevyhýbam sa Landovej inšpirácii, ale spolu so scenáristkou Ivanou Novákovou sme neurobili filmovú adaptáciu muzikálu,“ hovorí. „Len sme sa s Danom dohodli na použití hudby a niekoľkých piesní.“
Vo filme sa najmä hovorí, ale Brabec tvrdí, že nechcel, aby herci vedeli text naspamäť. Režisér im ho rozdal iba dva dni pred nakrúcaním. „Mali sme jasnú tému, myšlienku, postavy, vedeli sme, čo chceme povedať. Prirovnal by som to k jam-session. Stretli sa dobrí muzikanti a dvadsaťštyri hodín improvizovali na danú tému.“
František A. Brabec si k svojmu jam-session prizval skúsených profesionálov: nakrúcalo sa na dve kamery - za prvou stál sám, za druhou Ramunas Greičius, ktorý snímal Výlet Alice Nellis a Vojnárových Lesných chodcov. Kvalitu zvyšku štábu prirovnal Brabec k lepšiemu videoklipu. O komparz sa postarali študenti z DAMU, ale aj náhodní okoloidúci.
Akčný Krysař
Nakrúcalo sa na Staromestskom a Václavskom námestí, na Karlovom moste, v Ungelte, na Janáčkovom nábreží, ale tiež pri židovskom cintoríne. Aby sa pozbieral dostatok materiálu pre deväťdesiatminútový film, nakrúcalo sa takmer nepretržite. Režisér neopakoval žiadnu scénu, naopak snažil sa zachytiť všetky náhodnosti a nepredvídateľné udalosti. Dokonca aj všetky presuny a prestávky na jedlo. „Sneh mi urobil radosť. Dovtedy bola Praha nezaujímavá, všedná. A naraz, ako na objednávku dostala romantický nádych, bola snová a malebná. Museli sme ustrážiť, aby z legendy o skaze mesta nevznikol gýč.“
Do titulnej roly obsadil režisér dvadsaťdeväťročného Petra Jákla. Šesťnásobný majster republiky v džude má päťročnú skúsenosť ako filmový kaskadér, posledné dva roky sa venuje najmä herectvu. Objavil sa napríklad ako zabijak Kolya v americkom akčnom filme xXx. Podľa Jákla by mal mať jeho Krysař aj niečo z akčného hrdinu, ktorý nebojuje len píšťalou.
Predstaviteľku hlavnej ženskej roly Agnes, Ester Geislerovú, označil režisér za najkrajšie české dievča súčasnosti. Osemnásťročná študentka výtvarnej školy je nielen vyhľadávanou modelkou, ale nakrútila aj niekoľko televíznych filmov a rozprávok. Kristiána vytvoril frontman skupiny Kryštof a držiteľ Ceny Alfréda Radoka pre talent roku 2000 Richard Krajčo.
„Ako prijme publikum náš výkrik, to ešte nevieme,“ tvrdí František A. Brabec. „Bude to test diváckej citlivosti k experimentu, ale aj overenie si vlastného rizika.“