Napriek mediálnej eufórii v 90. rokoch podiel elektronických médií na obrate vydavateľstiev ešte „pokrivkáva“. Podľa prieskumu Burzového spolku nemeckých kníhkupectiev nastupuje v branži až teraz rozmach e-obchodu. Väčšina opýtaných vydavateľstiev ráta s tým, že o 5 rokov získa prostredníctvom digitálnych platforiem 5 až 20 percent ziskov. O 10 rokov to má byť až 50 percent. Momentálne leží podiel medzi 0 a 5 percent. Už teraz profituje vďaka webovým aktivitám viac ako 20 percent vydavateľstiev. Ďalších 44 percent má výdavky a príjmy vyrovnané. V roku 2008 očakáva 60 percent opýtaných firiem „značné zisky“, ďalších 20 percent bude do roku 2013 písať v rámci e-publishing čierne čísla. Najviac teraz vynáša predplatné. Ďalšie informácie k štúdii nájdete na stránke www.akep.de.
Microsoft PASSPORT
Podľa správ amerických médií nemajú mať európski ochrancovia dát takmer žiadne výhrady voči autentifikačnému procesu Passport. Teraz však hovorí Wall Street Journal o „značných zmenách“ v systéme, ktoré sa udejú na nátlak EU. Microsoft je ochotný prepracovať systém Passport na formu, ktorá ďaleko prevýši podmienky, ktoré minulý rok sformulovala americká obchodná kontrola. Treba si však počkať na oficiálnu správu Európskej Komisie.
http://online.wsj.com/article/0,,SB1043436716535021744,00.html
Tokyoplastic
Na internete sa objavuje čoraz viac pozoruhodných projektov. Napríklad skupina japonských umelcov prezentuje na flashovej stránke www.tokyoplastic.com svoje pôsobivé diela.
Americké databanky nie sú chránené autorským právom
V USA na rozdiel od Európy nie sú databanky ako také chránené autorským právom. Rozhodol tak sudca na odvolacom súde, že systematické čítanie obsahov databanky môže, resp. musí byť zakázané „právnym upozornením“ na stránke. Pôvodne išlo v procese o on-line cestovnú kanceláriu, ktorá prostredníctvom robota zozbierala ceny všetkých konkurentov a svoje potom upravila o 5 percent výhodnejšie.
http://laws.findlaw.com/1st/012001.html
Ponuky P2P
Podľa firmy Websense zaznamenala peer-to-peer scéna od minulého roku značný nárast. Počet P2P-ponúk vzrástol za posledných 12 mesiacov o 300 percent na 89 000 webstránok. Ďalej vychádza Websense z viac ako 130 rôznych P2P-aplikácií ako KaZaa alebo Grokster. WebSense predáva firmám filtre, ktoré blokujú prístup k takýmto službám.
http://www.websense.com/company/news/pr/03/012303.cfm
Harry Potter rozčúlil Rusov
Nový film Harry Potter sa postaral v Rusku o nepríjemnosti. Príčinou bola nápadná podobnosť počítačom animovanej postavy Dobby a ruského prezidenta Vladimíra Putina. Údajne sa problémom už zaoberá istá ruská kancelária. Avšak Kreml rovnako ako firma Warner Bros odmieta podávať informácie. Nemecký časopis Spiegel zverejnil túto story pod názvom „Ruský hoax“ a podľa neho ide o jednoduchý žart.
http://www.thisislondon.com/ news/articles/3113851?source=Evening%20Standard
http://www.spiegel.de/kultur/gesellschaft/0,1518,232809,00.html
Chyba zabezpečenia v Symantecu
Symantec ponúka na svojich „about“ stránkach zaujímavú funkciu. Pod bodom „Submit a Deal“ možno pridať obchodné myšlienky, návrhy o partnerstve alebo aj predajné ponuky. Avšak táto funkcia je momentálne blokovaná, pretože jeden z potenciálnych obchodných partnerov zistil, že zozbierané návrhy boli prístupné každému. Trápne pre „bezpečnostnú“ firmu Symantec, trápne však aj pre všetkých, ktorí predložili dôvernú ponuku…
http://www.wired.com/news/infostructure/0,1377,57438,00.html
Súdny spor o cenu
Okresný súd v americkom meste Seattle zamietol žalobu istého zákazníka firmy Amazon, ktorý chcel kúpiť zle označený televízor. Drahý prístroj v cene viac ako 1 000 dolárov tam bol omylom ponúknutý za 99 dolárov. Po ukončení objednávky dostal zákazník automaticky vystavený e-mail, ktorý potvrdil kúpu. Súd však neuznal platnosť zmluvy. Rovnako ohodnotili právni experti situáciu v Nemecku, kde minulý rok ponúkla stránka Karstadt.de drahé súčiastky RAM na cenu necelých 2 euro.
http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/134 623713_amazon29.html
http://www.intern.de/news/2848.html
Zdieľacia služba v Japonsku
Dosť rýchlo a dosť jasne rozhodol japonský súd vo veci japonského systému na zdieľanie hudby. Autorské práva pri decentrálnom systéme porušili síce sami používatelia, no prevádzkovateľ poskytol systém k dispozícii a je teda za prečiny spoluzodpovedný. Teraz sa už len rozhoduje o tom, či má byť škoda uhradená. Už v apríli minulého roku bola služba po vydaní súdneho zákazu pozastavená.
http://www.japantoday.com/e/?content=news&cat=2&id=247605
George W. Bush
Hneď tri zlomyseľné linky na tému „George W. Bush“. Prvý odkaz vedie na stránku, kde je dosť „zopsutý“ jeho príhovor o stave národa. Na druhej stránke musí používateľ sám prevziať iniciatívu a Bushove obrázky nastaviť pravdivému zrkadielku. Na tretej stránke americký prezident Bush „propaguje“ boj proti Iraku v štýle nigérijského masového scam-mailu.
www.smallbrainer.de/uploads/bush-oil.jpg
www.webdesignlab.co.uk/niksthings/masking.html
www.politechbot.com/ p-04372.html
Havarovaný raketoplán
Po havárii raketoplánu Columbia sa rozmnožili dražby na stránkach portálu eBay a spravodajstvo o tomto efekte. Oznamy ako „E-bay blokuje držby kozmickej lode Columbia“ alebo „Počet zberateľských kúskov z kozmickej lode Columbia razantne narastá“ majú teraz boom. K ďalšiemu zvyšovaniu dražobných ponúk pravdepodobne prispieva prezencia v médiách. Ak zadáme pojem „Columbia shuttle“, zistíme, že počet eBay-aukcií vzrástol z ledva 100 pred nešťastím na dnešných 4 500.
Astronauti v havarovanom raketopláne Columbia pracovali počas svojej 16-dňovej misie okrem iného aj na projekte NASA, ktorý bol označený ako míľnik pre komunikáciu cez internet. V rámci OMNI-projektu bola Columbia po svojom štarte deklarovaná ako bodom siete vo vesmíre; základňa a kozmická loď komunikovali prostredníctvom internetového protokolu (IP). Projekt organizácie NASA mal docieliť, aby v budúcnosti kozmické lode viac používali IP na kontaktovanie sa so základňou.
http://ipinspace.gsfc.nasa.gov/
http://www.gsfc.nasa.gov/
Medzinárodná konferencia o informačných technológiách v Angole
Medzinárodná konferencia OSN na tému informačné technológie sa uskutočnila v dňoch 15. - 17. januára 2003 v Luande, Angole. Konferencie sa zúčastnili členovia z 33 krajín z Komisie OSN pre vedecko-technický rozvoj (CSTD), ktorá bola organizátorom podujatia. Na stretnutí angolskí predstavitelia prezentovali prácu vykonanú za posledné roky v oblasti informačných technológií. Záverečnú správu zo schôdze predstavia na svetovej konferencii na tému informácie a spoločnosť, ktorá sa uskutoční v decembri tohto roku v švajčiarskej Ženeve a na Jamaike v roku 2005. CSTD je jedna z fungujúcich komisií Ekonomickej a sociálnej rady OSN (ECOSOC), ktorá sa zaoberá hlavne technológiami a vedou, hlavne čo sa týka rozvojových krajín. Komisia vznikla v roku 1992 so 4-ročnými mandátmi. Každá sekcia zvolí výbor, ktorý sa skladá z prezidenta a štyroch viceprezidentov. Momentálne je na čele Sri Lanka a štyrmi viceprezidentami sú Angola, Paraguay, Slovensko a Španielsko. Mandát Angoly sa skončí tento rok.
Stúpa ochota platiť za informácie
Surferi v nemecky hovoriacich krajinách akceptovali, že väčšina zaujímavých ponúk na webe neprežije, ak bude stále zadarmo. Ak by si však mohli vybrať, väčšina (51 percent) je skôr za reklamu ako za platené informácie. Najviac surferi obľubujú reklamné bannery; oveľa menej používateľov akceptuje pop-up okná alebo reklamné filmy. Len 8 percent uprednostňuje čiastočne spoplatnené ponuky a len 2,2 percentá akceptujú stránky, ktorých celá ponuka je spoplatnená. Najviac sú ľudia ochotní platiť za hodnotné informácie a správy, popr. za vzdelávanie on-line, najmenej za on-line chat s prominentmi. Od roku 2001 ochota platiť za informácie stúpla. Najväčšie šance z platobných systémov na trhu má dcérska spoločnosť Bawagu - PaySafeKey, a mníchovská Firstgate Click and Buy.
Islamská internetová knižnica
Webportál knižnice Al-Azhar v meste Kairo plánuje počas najbližších 3 rokov umiestniť na web 42 000 starých islamských manuskriptov v digitalizovanej forme. Z 9000 manuskriptov (niektoré až 1400 rokov staré) existuje na svete len jediný exemplár. Okrem značného významu pre islamských študentov, má tento internetový projekt - ktorý bude preložený do šiestich rečí - propagovať islamské hodnoty a toleranciu. Sponzorom je šajch Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, ktorý dáva k dispozícii 5 miliónov USD.
http://www.alazharonline.org
http://www.sheikhmohammed.co.ae/german/index.asp
Nové formáty on-line reklamy v New York Times
New York Times chcú umiestniť na svojom portáli inzeráty, ktoré boli doteraz mysliteľné len v tlači, resp. v televízii. Od apríla môžu inzerenti renomovaného denníka objednávať reklamné formáty, ktoré vyplnia celú pravú webstránku. Reklama zaberie rovnako veľa miesta ako redakčná časť. Navigácia sa posunie na horný okraj obrazovky. Podľa New York Times je to príjemný veľký reklamný formát a denník chce využiť to najlepšie, čo internet ponúka. Internetová stránka denníka New York Times sa v 4. kvartáli roku 2002 potešila zvýšeniu reklamných príjmov skoro o 20 percent, ktoré obsahovali v tomto časovom úseku 19,7 miliónov USD.
http://online.wsj.com/article/0,,SB1044045107442450944,00.html
Sotheby‘s končí s on-line dražbami
Spľasol ďalší sen tzv. „novej“ ekonomiky: off-line aukčný dom Sotheby‘s ukončí spoluprácu s on-line aukčným domom eBay. Spolupráca na internete zjavne priniesla len málo úspechu.
http://sothebys.ebay.com/
Streda je dňom opravných balíčkov
Bezpečnostné oddelenie firmy Microsoft v minulom roku zmenilo svoj spôsob zverejňovania patchov. Známe Security Bulletins s informáciami o bezpečnostných chybách a opravných balíčkoch sú zverejňované od mája 2002 už len v stre- du. Potvrdili to aj zodpovední z Microsoftu. Dôvody pre túto inováciu sú opísané dosť neurčito. Podľa bezpečnostného oddelenia firmy Microsoft nastala zmena na podnety od zákazníkov firmy. Firme tak radili aj bezpečnostní poradcovia a analytici. Usilujú sa teda o pravidelné zverejňovanie v stredu, ale nepredstavuje nezvratné pravidlo. Ak by exploit pre bezpečenostné chyby zverejnila tretia strana, tak by Microsoft okamžite poskytol opravný balíček. Aspoň keď už je takýto patch k dispozícii.
http://www.infoworld.com/article/03/01/24/030124hnweds_1.html
Služba video-on-demand v Japonsku
CinemaNOW, jedna z mála internetových služieb poskytujúcich video-on-demand (VoD), vstupuje na ázijský trh so širokopásmovým pripojením na internet - a to podpísaním licenčnej dohody s japonsko-americkou firmou Media Design Institute (MDI). CinemaNOW poskytne vybrané filmy s medzinárodnými distribučnými právami a japonskými titulkami. MDI začne distribuovať 250 titulov. CinemaNOW sa rozhodne buď pre systém pay-per-view, alebo pre predplatné (nelimitovaný počet filmov na mesiac za istú cenu).
Čína chce bojovať proti on-line herným pirátom
Čína sa hodlá začať kampaň proti on-line herným pirátom, aby ochránila duševné vlastníctvo. Na muške budú hlavne vlastníci ilegálnych internetových kaviarní, ktorí profitujú z toho, že postavia on-line servery, aby kradli on-line hry od legitímnych operátorov. Kontrolou posadnutá Čína s približne 59 miliónmi surferov prísne kontroluje internetové kaviarne. Mnohé z nich boli donútené fungovať ilegálne, aby sa vyhli vyšetrovaniu.
Hľadá sa patrón pre internet
Keďže sa pápež Ján Pavol II. doteraz nerozhodol pre patróna pre používateľov internetu a programátorov, berú vec do rúk sami talianski katolíci. Internetový expert talianskej biskupskej konferencie Francesco Diani inicioval anketu na webe. V rámci tejto ankety môžu veriaci uviesť na stránke www.santiebeati.it meno svojho kandidáta pre takýto patronát. Do Veľkej noci má Diani dodať Vatikánu zoznam so šiestimi najčastejšie navrhovanými menami. Podľa Dianiho sa zatiaľ najčastejšie objavujú nasledovné mená: archaniel Gabriel, Clara z Assisi ako aj Svätý Izidor zo Sevilly, ktorý je osobným kandidátom pápeža. Americká biskupská konferencia podporuje Dianiho iniciatívu. Podľa Monsignora Jamesa P. Moroneyho potrebuje každý svätého ochrancu z nebies a internet, ako veľmi mladé božie dieťa potrebuje ochrannú ruku tým skôr.
E-mail pre Homéra Simpsona
Kto vždy chcel vedieť ako chutí pivo Duff, môže sa teraz na to spýtať prostredníctvom e-mailu Homéra Simpsona. V jednej z najnovších častí sa objavila e-mailová adresa chunkylover53@aol.com. Stovky fanúšikov potom napísali žltému hrdinovi. E-mailovú adresu zriadil textár epizódy Matt Selman. Po vysielaní sa schránka cez noc zaplnila. Selman sa snažil odpovedať na všetky e-maily, ale prišlo ich príliš veľa. Uviedol, že to bolo ako odpovedať na poštu pre Ježiška.
AOL: o 170 000 zákazníkov menej
AOL zaznamenalo za posledný kvartál o 170 000 platiacich zákazníkov menej. Takto je síce AOL s viac ako 35 miliónmi zákazníkov stále najväčšou on-line službou, no prvý pokles počtu zákazníkov by mohol povzbudiť konkurenciu ako napríklad MSN. Popritom si mohol pozorný pozorovateľ všimnúť, že za posledné roky sa prírastky zákazníkov po kvartáloch vždy znižovali. K tomu istým spôsobom prispelo aj to, že mnohí zákazníci sa rozhodli pre rýchlejšie širokopásmové pripojenie na internet od konkurencie. To však nemôže byť jediným dôvodom, pretože aj AOL ponúka rýchle pripojenie. Všetky reklamné kroky firmy AOL (televízne spoty, CD-prílohy v tlači, atď.) sa však celé roky koncentrovali na získavanie nováčikov. Táto cieľová skupina sa však postupne zmenšuje, a tak bude musieť internetová služba presvedčiť aj skúsených používateľov internetu.
http://www.nandotimes.com/technology/story/744401p-5403942c.html
Nechránené webové rozhranie .mil?
Britský magazin The Register prináša dôležitú správu, avšak neposkytuje ani žiadne dôkazy: podľa magazínu je ccTLD.mil spravovaná prostredníctvom nechráneného webového rozhrania. Každý sa vraj môže, ak si zmyslí, zaregistrovať apod doménou .mil a zmeniť už existujúce záznamy.
http://www.theregister.co.uk/content/55/29026.html
http://www.nic.mil/cgi-bin/host
Úrazy na motorkách
Na nudné popoludnia je určená stránka s videami úrazov na motorkách.
http://www.canadianrider.com/articles_crash_race.htm
NATÁLIA EWIAKOVÁ