Motivácia - čarovné slovíčko, ktorým sa často vysvetľujú výborné výsledky jednotlivcov aj tímov. Pre vedúcich pracovníkov je veľmi dôležité, aby vedeli motivovať svojich podriadených, alebo presnejšie – aby dokázali vytvoriť vo firme také prostredie, v ktorom sa ľudia motivujú sami.
Čo motivuje mňa, nemusí motivovať druhého
Nájdu sa ľudia, ktorí sú dodnes presvedčení, že najlepším motívom sú peniaze. Ale ak dosiahnete určitý životný štýl a nemáte problém udržať si ho, zistíte, že rôzni ľudia majú rozdielne priority: rodina, kariéra, osobnostný rast, záujmy sa u každého môžu zmiešať v inom pomere. Nemusí teda platiť, že čo motivuje šéfa, motivuje aj jeho podriadených. Pre vedúcich preto platí: musíte poznať ich potreby a rebríček hodnôt. To znamená, že so svojimi ľuďmi musí hovoriť a všímať si aj ich reakcie na rôzne situácie.
Tomuto účelu výborne vyhovujú napríklad úplne jednoduché ranné posedenia pri káve. Tu sa ukáže, aká atmosféra medzi spolupracovníkmi vládne, môžu sa prejaviť zárodky začínajúcich problémov. Okrem toho si takto vedúci môže hneď na začiatku dňa overiť či sú všetci zamestnanci na prácu dobre pripravení, aké pomôcky alebo informácie im ešte chýbajú.
Takéto neformálne stretnutia sú zároveň príhodnou chvíľou na vyzdvihnutie úspechov jednotlivcov aj tímu. Dobre odvedenú prácu treba verejne oceniť, pretože aj pre firmu aj pracovníka je veľmi dôležité, aby skutočne poznal hodnotu svojej práce – na ľudí pôsobí motivačne, keď vedia, akým dielom prispievajú k dobrému fungovaniu firmy.
Nadšený človek, je motorom aj pre svoje okolie
Ak vedúci pracuje s nadšením a s optimizmom sa púšťa do riešenia problémov – potom je príťažlivým príkladom aj pre svojich podriadených. Lepšie sa predsa pracuje v atmosfére nabitej energiou a chuťou do práce ako v prostredí, kde vládne strach a železná ruka. Otvorený a optimistický prístup sa na ľudí prenáša rovnako ľahko ako zachmúrenosť a depresia.
Keď sa však ľuďom práca nedarí napriek tomu, že sa do nej púšťajú s nadšením a s plným nasadením, môže byť problém inde. Možno ich ciele a hodnoty nie sú zhodné s cieľmi spoločnosti. Preto musí dobrý manažér orientovať svojich ľudí tak, aby ich osobné predstavy, súviseli so zameraním firmy. A netreba pritom zabudnúť: ľudia sa menia a preto treba na vytváraní motivujúceho prostredia pracovať vlastne stále.
Niekoľko rád pri motivovaní zamestnancov
zistite si, čo je pre každého pracovníka dôležité
postarajte sa o to, aby spôsob odmeňovania pracovníkov zohľadňoval tie veci, ktoré sú pre nich dôležité
nájdite si čas na osobné stretnutia – aj záujem vedúceho pôsobí motivujúco
oceňte schopnosti svojich podriadených a presuňte na nich časť zodpovednosti za ich prácu
dávajte si pozor, aby ste pri pochvalách či odmeňovaní nepreferovali ľudí, ktorí sú vám svojim založením blízki - nejasné pravidlá odmeňovania sú veľmi demotivujúce
informujte svojich ľudí presne o cieľoch a jasne im stanovte úlohy
ukážte ľuďom, ako sa podieľajú na úspechoch celej firmy – ich práca sa im bude javiť zmysluplnejšia
Autor: ®