
Banka ručí za transakcie s kartou od okamihu nahlásenia. Ak je karta zneužitá, sú to potom jej výdavky. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
jú. „Spolupráca na tvorbe spoločných postupov prebieha aj v Združení bankových kariet,“ hovorí Tatiana Maková z Poštovej banky.
Banky väčšinou uviedli, že doteraz sa nestalo, aby sa klient súdil o platbu, ktorá z účtu odišla po strate alebo krádeži karty. „Evidujeme prípady, keď klient reklamuje sumu vybratú z bankomatu, respektíve realizuje transakcie u obchodníka za tovar alebo služby. V takom prípade banka preveruje, či klient skutočne vybranú sumu z bankomatu dostal, respektíve či bolo za daný tovar alebo službu zaplatené. Sporné transakcie sa málokedy riešia pred súdom,“ povedala Viera Woltemarová z Istrobanky.
Najbežnejšie je, že banka ručí za transakcie s kartou od okamihu nahlásenia. Ak je karta zneužitá, sú to potom jej výdavky. „Ide o malý počet prípadov,“ poznamenala Eva Güttlerová zo Slovenskej sporiteľne. Banka má podľa nej monitorovací systém, ktorý vie identifikovať podozrivé transakcie, a tak klienta chráni.
Banky odmietli uviesť, koľko zneužití a v akej sume ich hospodárenie zaťažilo. „K prípadom zneužitia platobných kariet z rôznych dôvodov dochádza, počet a objem považujeme za neverejnú informáciu,“ povedal Roman Začka z Tatra banky. Z oslovených deviatich bánk iba Istrobanka informovala, že vlani zaznamenala 45 prípadov zneužitia v celkovej sume vyše 108-tisíc korún.
Postupne na Slovensko prichádza nová generácia čipových kariet, nazývaných aj smart alebo inteligentné karty. Ich používanie je nielen rýchlejšie, ale aj bezpečnejšie. Do začiatku roku 2006 by mali mať čip všetky karty. Už v priebehu tohto roka ich budú vydávať viaceré banky.
JANA BRONDOŠOVÁ