„Na zhromaždení vlastníkov bytov sa treba domáhať vysvetlenia, aké boli náklady na správu celého domu, prečo sú faktúry v takej výške, či sa niekde nedalo ušetriť,“ hovorí Jaroslava Zapletalová, riaditeľka Inštitútu bývania. Vlastník bytu sa má zaujímať o informácie o hospodárení za celý dom, v ktorom býva, a nielen za svoj byt.
Ak občania nie sú spokojní s predkladanými účtami, môžu iniciovať zvolanie zhromaždenia a mandátnu zmluvu či zmluvu o výkone správy vypovedať, lebo druhá strana si neplní riadne zmluvné podmienky. Vlastníkom bytov môžu bezplatne poradiť v troch informačných centrách v Bratislave, Martine a Košiciach.
Na druhej strane nemožno od správcov žiadať nemožné, napríklad opravu strechy, ak na účte nie je dosť peňazí.
„Je to najmä otázka komunikácie medzi správcami a vlastníkmi bytov. Vlastniť byt neznamená len držať kľúče,“ hovorí Zapletalová.
Veľa však záleží aj na lokálnych samosprávach. Kým v Bratislave si možno vyberať medzi 48 správcovskými firmami, v Nitre je na výber len bytové družstvo a bytový podnik. (zoh)