BRATISLAVA – Človek s priemerným vzdelaním má problém skontrolovať účty za služby spojené s užívaním bytu alebo domu – elektrinu, vodu, plyn, teplo. Vyúčtovanie býva často neprehľadné a ľudia sa v účtoch nevyznajú.
Potvrdzujú to skúsenosti spotrebiteľských združení, na ktoré sa mnohí obracajú so žiadosťou, aby im pomohli skontrolovať, či je účet vystavený správne. Ľudia veľakrát nevedia, koľko vlastne majú zaplatiť a za čo. Častou otázkou sú reklamácie.
Ročné vyúčtovanie treba reklamovať u vlastníka domu alebo bytu či jeho správcu. Niektorí však nemajú dobré skúsenosti so správcami domu a radšej sa prídu poradiť na združenie spotrebiteľov. „Ľudia sa nás pýtajú, či je v účte jasne vidno, za čo všetko platia, či je vyúčtovanie urobené tak, ako má byť,“ vraví Božena Stašenková, prezidentka Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska .
Spotrebiteľská asociácia sa bude pokúšať o zavedenie jednotnej šablóny so stanovením údajov, ktoré musia všetky účty za služby spojené s užívaním bytu obsahovať – aby boli prehľadné a zrozumiteľné. Na to je treba zmeniť vyhlášku ministerstva hospodárstva. Mala by sa týkať aj reklamácií.
Keď spotrebiteľ nesúhlasí so sumou, ktorú od neho pýtajú, postup je bežne taký, že najprv musí peniaze zaplatiť, až potom môže účet reklamovať. Podľa Stašenkovej to však nemá žiadnu oporu v zákone. Žiadny právny predpis nehovorí, ako ani dokedy majú byť reklamácie za služby spojené s užívaním bytu vybavené. Preto podľa Stašenkovej treba v právnych predpisoch presne vymedziť a stanoviť aj ďalšie pravidlá pre vyúčtovanie tepla a teplej vody, ktoré sa týkajú asi polovice slovenských domácností napojených na centrálne zásobovanie.
Ďalším problémom sú neúmerne vysoké zálohy. Preplatky aj 10-tisíc korún svedčia o tom, že záloha je neprimeraná a výšku predpísanej zálohy treba reklamovať. Skúsenosti spotrebiteľov hovoria, že správcovia či vlastníci domov reklamácie uznali a výšku zálohy znížili. Keby niekto pri reklamácii výšky zálohy nepochodil, môže sa obrátiť na Správu finančnej kontroly.
Najproblematickejšie vraj bývajú účty za teplo. Tí spotrebitelia, ktorí majú prístup na internet, môžu navštíviť stránku www.teplo.host.sk , kde nájdu viac informácií o cenách tepelnej energie, ale aj jednoduchý návod na reklamáciu vyúčtovania.
Bezplatné spotrebiteľské poradne:
Stará Ľubovňa:
Asociácia spotrebiteľských subjektov Ul. 17. novembra 14
Košice:
Slobodné občianske združenie ochrany spotrebiteľa Svornosti 7
Banská Bystrica:
Asociácia užívateľov bytov THK 28
Bratislava:
Klub ochrany spotrebiteľa Ružinov, Pavlovova 3
Nitra:
Združenie na ochranu práv spotrebiteľov Nábrežie mládeže 1
Poprad:
Združenie na ochranu práv spotrebiteľov Šrobárová 2676/30
Prešov:
Združenie na ochranu práv spotrebiteľov v Prešove obec Víťaz
Autor: Zora Handzová