Voda, teplo, byt, účet: kto tomu rozumie?

BRATISLAVA – Človek s priemerným vzdelaním má problém skontrolovať účty za služby spojené s užívaním bytu alebo domu – elektrinu, vodu, plyn, teplo. Vyúčtovanie býva často neprehľadné a ľudia sa v účtoch nevyznajú.

BRATISLAVA – Človek s priemerným vzdelaním má problém skontrolovať účty za služby spojené s užívaním bytu alebo domu – elektrinu, vodu, plyn, teplo. Vyúčtovanie býva často neprehľadné a ľudia sa v účtoch nevyznajú.

Potvrdzujú to skúsenosti spotrebiteľských združení, na ktoré sa mnohí obracajú so žiadosťou, aby im pomohli skontrolovať, či je účet vystavený správne. Ľudia veľakrát nevedia, koľko vlastne majú zaplatiť a za čo. Častou otázkou sú reklamácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ročné vyúčtovanie treba reklamovať u vlastníka domu alebo bytu či jeho správcu. Niektorí však nemajú dobré skúsenosti so správcami domu a radšej sa prídu poradiť na združenie spotrebiteľov. „Ľudia sa nás pýtajú, či je v účte jasne vidno, za čo všetko platia, či je vyúčtovanie urobené tak, ako má byť,“ vraví Božena Stašenková, prezidentka Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska .

SkryťVypnúť reklamu

Spotrebiteľská asociácia sa bude pokúšať o zavedenie jednotnej šablóny so stanovením údajov, ktoré musia všetky účty za služby spojené s užívaním bytu obsahovať – aby boli prehľadné a zrozumiteľné. Na to je treba zmeniť vyhlášku ministerstva hospodárstva. Mala by sa týkať aj reklamácií.

Keď spotrebiteľ nesúhlasí so sumou, ktorú od neho pýtajú, postup je bežne taký, že najprv musí peniaze zaplatiť, až potom môže účet reklamovať. Podľa Stašenkovej to však nemá žiadnu oporu v zákone. Žiadny právny predpis nehovorí, ako ani dokedy majú byť reklamácie za služby spojené s užívaním bytu vybavené. Preto podľa Stašenkovej treba v právnych predpisoch presne vymedziť a stanoviť aj ďalšie pravidlá pre vyúčtovanie tepla a teplej vody, ktoré sa týkajú asi polovice slovenských domácností napojených na centrálne zásobovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším problémom sú neúmerne vysoké zálohy. Preplatky aj 10-tisíc korún svedčia o tom, že záloha je neprimeraná a výšku predpísanej zálohy treba reklamovať. Skúsenosti spotrebiteľov hovoria, že správcovia či vlastníci domov reklamácie uznali a výšku zálohy znížili. Keby niekto pri reklamácii výšky zálohy nepochodil, môže sa obrátiť na Správu finančnej kontroly.

Najproblematickejšie vraj bývajú účty za teplo. Tí spotrebitelia, ktorí majú prístup na internet, môžu navštíviť stránku www.teplo.host.sk , kde nájdu viac informácií o cenách tepelnej energie, ale aj jednoduchý návod na reklamáciu vyúčtovania.

Bezplatné spotrebiteľské poradne:

Stará Ľubovňa:

Asociácia spotrebiteľských subjektov Ul. 17. novembra 14

Košice:

Slobodné občianske združenie ochrany spotrebiteľa Svornosti 7

SkryťVypnúť reklamu

Banská Bystrica:

Asociácia užívateľov bytov THK 28

Bratislava:

Klub ochrany spotrebiteľa Ružinov, Pavlovova 3

Nitra:

Združenie na ochranu práv spotrebiteľov Nábrežie mládeže 1

Poprad:

Združenie na ochranu práv spotrebiteľov Šrobárová 2676/30

Prešov:

Združenie na ochranu práv spotrebiteľov v Prešove obec Víťaz

Autor: Zora Handzová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 486
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 447
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 040
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 400
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 730
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 396
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 1 996
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 809
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu