
Ako organizáciu vyberajú zamestnancov? Ako si ľudia hľadajú prácu? Hľadajú pracovníci personálnych oddelení pracovníkov prostredníctvom inzercie?
Prieskum, ktorý uskutočnil spoločnosť pre manažment ľudských zdrojov, hľadal spôsoby hľadania práce a pracovníkov zo strany pracujúcich, resp. pracovníkov personálnych oddelení. Na prieskume sa v januári tohto roku zúčastnilo 566 personalistov a 439 ľudí hľadajúcich si prácu.
Aké sú najčastejšie spôsoby hľadania?
Respondenti v prieskume hodnotili efektívnosť jednotlivých foriem vyhľadávania. Najčastejšie používanou formou hľadania si práce je prostredníctvom zápisu v sieti internetu. Využíva to až 96 % opýtaných, ďalej nasledujú osobné kontakty a vzťahy a inzercia v novinách (po 95 %). Podobne ako je to pri záujemcoch o prácu, je to aj v prípade pracovníkov personálnych oddelení. Tie najčastejšie využívajú inzerciu v novinách (96 %), ďalej sú to osobné kontakty (95 %), referencie o zamestnancoch (91 %) a záznamy o voľných miestach na internete (88 %).
Respondenti takisto hodnotili efektívnosť jednotlivých foriem. Šesťdesiatjeden percent personalistov najvyššie hodnotilo osobné kontakty, ďalej nasledoval internet (58 %), referencie (55 %), headhunteri (54 %) a inzercia v novinách (47 %). Záujemcovia o prácu označili za najefektívnejšie takisto osobné kontakty (78 %). V ďalšom poradí nasledujú referencie (65 %), odpovede na internetové oznamy (48 %), headhunteri (45 %) a dočasné formy práce (43 %).
Výsledky prieskumu teda ukázali, že personalisti hľadajú ľudí na rovnakých miestach, kde si práve takýto ľudia hľadajú prácu. Hoci však personalisti aj ľudia hľadajúci prácu používajú rovnaké metódy vyhľadávania, takmer polovica (9 z 20) zo spôsobov boli hodnotené na významovo rozličnej úrovni efektívnosti či účinnosti. Personalisti takto hodnotia internetové oznamy, headhunterov, personálnu inzerciu, on-line žiadosti, internetovú reklamu a sprostredkovateľské agentúry. Bežní ľudia hľadajúci si prácu považujú za efektívnejšie neformálne metódy ako napríklad osobné kontakty, referencie či stretnutia na náboženských miestach. Personalisti teda volia skôr kvantitatívne metódy, zatiaľ čo druhá strana dáva prednosť metódam neformálnych, ktoré im poskytujú spätnú väzbu. Navyše, podporujú ich odvahu a dávajú im pozitívny výhľad. Inými slovami, chcú vedieť, že ich skúsenosti a kvalifikácia je cenená a môže zaujímať ostatných. Personalisti môžu skôr počítať počet obdržaných reakcií či žiadostí.
Prieskum takisto potvrdil, že obe skupiny využívajú viacero metód. Avšak percento využívaných spôsobov hľadania práce zo strany ľudí je vyššie než je to u personalistov.