
V časoch sovietskeho Lotyšska sa do tankerov prečerpávalo vyše tridsať miliónov ton ropy ročne. FOTO – TASR/AP
ŠTOKHOLM – Rusko zakázalo vývoz svojej ropy cez lotyšský prístav Ventspils, a to vrátane ropy z Kazachstanu. K opatreniu dochádza, keď ruskí exportéri chcú vyviezť viac ropy, ale chýbajú im kapacity.
Analytici sa domnievajú, že Moskva chce cez tento prístav získať kontrolu nad lotyšskou ekonomikou. Rusko začalo podľa nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung s politikou „vyhladovania“ svojho západného suseda už vlani. Cez lotyšský prístav sa v roku 2001 exportovalo okolo trinásť miliónov ton ropy, kým rok predtým to bolo viac ako dvadsaťdva miliónov ton. V časoch sovietskeho Lotyšska sa do tankerov prečerpávalo vyše tridsať miliónov ton ropy ročne.
Analytik Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku Alexander Duleba nepovažuje ekonomické motívy za rozhodujúce. Nevylučuje síce snahu Rusov o zvýšenie prepravy cez vlastný terminál v Primorsku, no za rusko-lotyšskými spormi vidí hlbší motív – ruské menšiny žijúce mimo Ruska. „Ruská Duma schválila v máji 1999 špeciálny zákon voči Lotyšsku, existuje zákonná možnosť uplatnenia embarga v prípade porušovania ľudských práv ruských krajanov v Lotyšsku,“ tvrdí analytik Duleba.
Pobaltské krajiny majú navyše podľa neho vysoké príjmy z tranzitu ropy, pretože takmer sedemdesiat percent ruskej ropy sa vyváža cez ich terminály v Pobaltí, zvyšok cez ropovod Družba. Rusko sa snaží znížiť túto závislosť od Pobaltia prostredníctvom napojenia Družby na terminál Omišalje v Chorvátsku, ktoré zabezpečí napojenie Rusov na ropovod Adriu.
V dôsledku zastavenia ruského vývozu ropy cez prístav sa jeho súkromní prevádzkovatelia a lotyšská vláda ako jeho spolumajiteľ dostali na pokraj bankrotu. Riga má v úmysle sprivatizovať tento rok aj svoj zvyšný podiel v tomto prístave. Päť ruských súkromných ropných firiem, medzi nimi aj LukOil a Yukos, sa doteraz viackrát neúspešne pokúšali presvedčiť Kremeľ, že embargo nepostihuje len Lotyšsko, ale aj ich firmy a ruský štátny rozpočet. V jednom z nich, ropnom podniku Transneft, má ruská vláda väčšinový podiel.
Ruská vláda tvrdí, že poplatky za prečerpávanie ropy na tankeri sú vo Ventspilse privysoké. Lotyšské úrady sa naopak domnievajú, že ruská vláda tým chce prinútiť ruských exportérov, aby využívali ropný terminál neďaleko Petersburgu v meste Primorsk. Ten bol sprevádzkovaný predvlani. Oproti lotyšskému prístavu Ventspils má dve nevýhody – vyššie poplatky a ťažšiu dostupnosť prístavu v zime.
(tasr, jog)