
Plačúci príbuzní obetí podpaľačského útoku v Tegu si v depe prezerajú obhorený vrak vagóna. FOTO - TASR/AP
i chybami a nedostatočnými bezpečnostnými predpismi. „Katastrofa v Tegu ukázala, že bezpečnostné opatrenia jednoducho nefungovali,“ povedal profesor staviteľstva na Soulskej univerzite Jun Mjong-o. „Vláda by mala brať túto lekciu vážne,“ dodal.
Podľa expertov materiály použité vnútri dvoch súprav metra, ktoré horeli, neboli ohňovzdorné a uvoľňoval sa z nich hustý jedovatý dym, ktorý dusil ľudí a spomaľoval záchranné práce. Išlo zvlášť o sklenené vlákna, plastické hmoty, vinyl a polyetylén. Pokiaľ ide o chyby ľudí, nešťastie umocnil príchod druhej vlakovej súpravy z protismeru do stanice, ktorá už bola v plameňoch. „Dozorca stanice mi povedal, aby som dával pozor, pretože došlo k nehode. Nevedel som, že to bol požiar,“ povedal polícii strojvodca druhého vlaku. Túto súpravu bolo možné zastaviť, ešte pred vstupom do stanice, kde už horeli vozne, alebo ju nechať prejsť bez zastavenia. Ale druhý vlak sa zastavil vedľa prvej a plamene zachvátili i ju.
Situáciu skomplikovalo aj to, že strojvodca druhej súpravy otáľal a desať minút držal cestujúcich vnútri, kým niektoré dvere ručne otvoril. Na nástupišti neboli umiestnené žiadne hasiace zariadenia, a to z obavy, že styk vody s elektrinou by spôsobil skrat. Stanica nebola vybavená ani fluoreskujúcou signalizáciou, ktorá by umožňovala orientáciu v tme. „Bola to človekom spôsobená katastrofa toho typu, ktoré sa odohrávajú v nerozvinutých krajinách v dôsledku ignorovania bezpečnostných kritérií,“ tvrdí člen parlamentu za konzervatívnu opozíciu So Sang-sop.
(čtk)