Mení sa správanie človeka, keď stojí v dlhom rade?
„Človek, ktorý chce nakúpiť alebo niečo vybaviť a ocitne sa v dlhom rade, prežíva stav v psychológii nazývaný frustrácia. V takom stave človek prežíva napätie, tieseň, niekedy až hnev, čo súvisí s povahou, ale aj s tým, do akej miery je naplnenie zámeru dôležité a naliehavé.“
Človek stojí hodinu v rade, odrazu sa niekto predbehne. Čo sa deje v mysli predbehnutých?
„Na nepríjemné prežívanie situácie si človek vytvára obrannú reakciu, snaží sa znížiť napätie. Niekto ho zníži tzv. regresom správania, čo je celkový pokles aktivity, rezignácia, iný človek môže zvoliť opačnú stratégiu. Uchýli sa k bezohľadnému správaniu prechádzajúcemu do agresivity. Kompromisom medzi týmito krajnými reakciami na frustráciu je únik. Človek sa zvrtne na päte a odíde. A ak sa niekto predbehne? Správa sa vlastne agresívne. Reakcia ostatných závisí od rozpoloženia. Možno to rezignovane prehliadnu, možno oplatia hnevom.“
Je rad odrádzajúci? Je nutkanie odísť typické?
„Nepostaviť sa do radu je jednoduchým únikom. Problém je, že nie vždy si to môžeme dovoliť.“
Kedysi boli rady na najzákladnejšie veci – mäso, ovocie, toaletný papier. Dnes sa preniesli inde. Zmenilo sa aj správanie čakajúcich?
„V minulosti bolo jasné, že bez istého úsilia sú úzkoprofilové veci nedosiahnuteľné. Stávali sme v radoch pokornejšie, rezignovanejšie, ako sme ochotní stávať dnes.“
Niekto si vystojí napríklad v úrade dvojhodinový rad, príde konečne ku dverám a úradníčka mu povie, že už je po úradných hodinách a nech príde zajtra. Čo to s človekom urobí?
„Reakcia môže byť rôzna. Obávam sa však, že v našich podmienkach chýba ľuďom určité občianske sebavedomie na to, aby situáciu primerane zvládli. Skôr sa nechajú odbiť alebo sa vyvadia, ako by partnersky s úradníkom situáciu riešili.“
Čo cíti napríklad pokladníčka v obchode, keď vidí pred pokladňou obrovský rad? Alebo keď úradník príde do práce a pred jeho kanceláriou je už pätnásť ľudí a vie, že až do konca sa nezastaví?
„Nie je im čo závidieť. Určite sú vo veľkom strese.“
(rf)