
Parížanka na kolieskových korčuliach míňa hlúčik ľudí čakajúcich na taxík alebo mestskú dopravu. Pre štrajk vodičov autobusov a metra sa väčšina Parížanov nedostala včas do práce. FOTO - REUTERS
Na staniciach rozdávali zelený čaj a keksy. „Žijeme v meste, v ktorom je veľa stresovaných ľudí. RATP (firma prevádzkujúca metro) prišla s nápadom zastaviť ľudí na 10 minút a rozveseliť ich,“ hovorí lekár Christopke Basile.
Rok sa začal gestom pokoja, tento týždeň však nastal úplný chaos. Štrajk zamestnancov RATP vo štvrtok ochromil v Paríži verejnú dopravu. Odborová organizácia CGT avizovala na budúci týždeň ešte jednu takúto akciu. Štrajkujúci žiadali od svojho zamestnávateľa lepšie pracovné podmienky a vyššie mzdy. Výsledkom akcie boli dvojnásobne dlhé kolóny áut na výpadovkách ako obyčajne. Tisíce Parížanov išli do práce pešo alebo taxíkmi, iní si razili cestu cez dopravné zápchy po chodníkoch na motocykloch.
Metro jazdilo normálne len na linke č. 14, na ktorej premáva supermoderná súprava bez šoféra, na ostatných len sporadicky. Do práce nešlo 60 percent zamestnancov RATP a nepremávali ani autobusy. Štrajk bol v tomto roku už treťou veľkou odborárskou akciou po protestoch proti zvýšeniu dôchodkového veku a za zvýšenie platov. Vzhľadom na dobré ekonomické ukazovatele sa však takéto akcie vo Francúzsku dali očakávať. „Vláda je obmedzovaná rozpočtom, ktorý si sama vypracovala. Zvolila si prioritu krátenia daní a výdavkov vo verejnom sektore, ale stále to ešte môže vykompenzovať vďaka ekonomickému rastu,“ tvrdí Gerard Aschieri, vodca odborov učiteľov.
Jeden z Parížanov, ktorý vo štvrtok márne čakal na metro, navrhol, aby sa cestujúci bránili - ako ináč, štrajkom. „Proti nevyhovujúcim službám by sme mali protestovať tak, že si nebudeme kupovať mesačné lístky. Je to lúpež za bieleho dňa,“ tvrdil.
(kl, reuters)