Vládny splnomocnenec na reformu verejnej správy Viktor Nižňanský si myslí, že problémom s presunom stavebného konania z okresov na obce sa dalo vyhnúť, keby bol štát razantnejší. „Teraz je ťažké vracať sa späť,“ hovorí.
Štát sa podľa neho dopustil chyby, keď nedostatočne definoval prenesený výkon štátnej správy, ktorým stavebné konanie je. Rozhodnutie o prevzatí stavebného konania nechal na obce, ktoré oň často nestáli a nevyužili možnosť vytvoriť spoločné obecné úrady. „Ide o to, aby bola úloha v prospech občana zabezpečovaná na potrebnej kvalitnej úrovni. A v tomto sa mi zdá, že sa to nechalo na voľno.“
Nejasno je aj v oblasti sociálnych vecí, kde sa o opatrovateľskú službu neraz delí obec s vyšším územným celkom, hoci ju podľa zákona od Nového roka mali prevziať obce. Aj toto mnohé pre nedostatok peňazí i pracovníkov odmietli. „Teraz má domácu úlohu ministerstvo práce,“ tvrdí Nižňanský.
Nižňanský by mal do 15. apríla predložiť vláde projekt decentralizácie verejnej správy. Už dnes sa počíta s novelizáciou viacerých zákonov, napríklad aj zákonov o majetku obcí a vyšších územných celkov. Mala by sa tak podľa neho odstrániť viazanosť majetku na využitie v školstve, zdravotníctve, sociálnych veciach či kultúre, ktorá často vedie k nehospodárnosti. Obce by majetok mohli prenajímať či inak komerčne využívať.
O ďalší osud reformy verejnej správy sa Nižňanský neobáva, politickým stranám podľa neho vôľa nechýba. „Nepobadal som, že by nechceli realizovať to, čo je v programovom vyhlásení vlády,“ tvrdí. (joč)
Čo by mala reforma verejnej správy priniesť
- zrušenie okresných úradov a zoštíhlenie krajských úradov
- zmenu financovania samosprávy - viac daní by šlo obciam a samosprávne kraje by neboli dotované, ale mali by príjmy z celoštátnych daní
- zmenu kontroly samosprávy - Najvyšší kontrolný úrad by kontroloval aj výkon jej originálnych, nielen prenesených právomocí (joč)