BRATISLAVA – Prezident Rudolf Schuster včera vyhlásil referendum o vstupe Slovenska do Európskej únie na 16. a 17. máj 2003. Prezident tak potvrdil dátum, na ktorom sa začiatkom januára dohodli zástupcovia koaličných strán.
„Prezident citlivo vníma situáciu, ktorá je vo svete, ale aj u nás doma: ako je vplyv reforiem na obyvateľov, ktorý môže mať nepriaznivý vplyv na účasť, preto je rozhodnutý urobiť všetko preto, aby účasť na referende bola čo najväčšia,“ povedal po skončení vyhlásenia hovorca prezidenta Ján Füle.
Občania budú odpovedať na otázku: „Súhlasíte s tým, aby sa Slovenská republika stala členským štátom Európskej únie?“
To, že o vstupe do únie by mali rozhodnúť občania, začiatkom januára odsúhlasila vláda a následne jednomyseľne schválil aj parlament. Podľa ústavy má prezident povinnosť vyhlásiť referendum do 30 dní od prijatia uznesenia Národnej rady, prezident tak urobil na konci termínu.
Referendum o vstupe Slovenska do Európskej únie sa uskutoční podľa predpokladov 16. a 17. mája. Slovensko je tak po Estónsku druhou kandidátskou krajinou, v ktorej je známy termín referenda.
Hoci bude plebiscit už o tri mesiace, kampaň sa ešte len rozbieha. Česká televízia už od januára denne prináša informácie o referende, ako aj výhodách či nevýhodách vstupu do únie. Česi investujú do kampane 200 miliónov korún, Slováci 50 miliónov.
„Je to najmenej peňazí zo všetkých krajín V 4, ale chceme ich využiť tak, aby z toho niečo bolo,“ hovorí riaditeľka odboru komunikačnej stratégie a vzdelávania Úradu vlády Daniela Kolibová. Toho, kto bude kampaň mediálne zastrešovať, vyberú až začiatkom marca.
Kolibová si napriek tomu myslí, že na kampaň bude dosť času, od marca bude fungovať aj bezplatná telefonická linka. „Všetko sa stihne,“ ubezpečuje.
Istý časový sklz však priznáva. „Ušlo nám veľa času,“ hovorí. Odôvodňuje to tým, že po voľbách agenda v oblasti európskej integrácie prešla na vicepremiéra Pála Csákyho, ktorý sa s ňou musel oboznámiť. Stratégia kampane mohla byť pripravená už v decembri, čakalo sa však na jej schválenie vo vláde.
Miroslav Hrivňák z reklamnej agentúry JVCS si myslí, že kampaň ešte možno pripraviť, ak sa začne rýchlo konať. Ak by však kampaň malo viesť viac subjektov, hrozí podľa neho, že sa v nej občan nezorientuje. „Veľa kuchárov pokazí jedlo.“
Kolibová hovorí, že kým nebude vybraná jedna alebo viac agentúr, budú kampaň koordinovať zamestnanci úradu vlády. Uvažuje sa o vypustení bilbordov, ostatné by malo byť po starom – šoty, propagačné materiály, kultúrne a diskusné akcie.
Májové referendum bude stáť 196 miliónov korún. Podľa Gyárfášovej má však možnosť byť prvým úspešným referendom v histórii Slovenska. (hr, joč)
kedy budú referendá v okolitých krajinách
Maďarsko 12. apríla (predbežne)
Litva máj (predbežne)
Poľsko 8. júna (predbežne)
Česká republika 15. – 16. júna (predbežne)
Estónsko 14. septembra
Lotyšsko 20. septembra (predbežne)