Tvary a tváre

Slovenský inštitút v Budapešti už niekoľko rokov systematicky sprístupňuje maďarským divákom slovenskú výtvarnú scénu. Po profilových výstavách diela Ľudovíta Fullu, Imra Weinera-Kráľa, Milana Paštéku, Rudolfa Filu, z mladšej generácie spomeňme aspoň ...

Slovenský inštitút v Budapešti už niekoľko rokov systematicky sprístupňuje maďarským divákom slovenskú výtvarnú scénu. Po profilových výstavách diela Ľudovíta Fullu, Imra Weinera-Kráľa, Milana Paštéku, Rudolfa Filu, z mladšej generácie spomeňme aspoň Ivana Csudaia a Laca Terena bola včera otvorená výstava Paľa Macha a Jozefa „Danglára“ Gertliho Tvary a tváre. V tomto prípade názov výstavy treba chápať nie metaforicky, ale doslovne.

Sklené obrazy a objekty Pala Macha sa pokúšajú zachytiť premenu textúry prírodného materiálu na text, ktorý má svoj zmysel a hodnotu. Táto premena, presnejšie toto tvarovanie prechádza viacerými plynulými fázami, sklené tabule sa pokrývajú farebnými plochami, ktoré sú neraz oddeľované ostrými krivkami čiar, načrtávajúce presné alebo tajomné kontúry figúr. Jednotlivé vrstvy, poznačené zásahmi autora, sa vypaľujú a v konečnom dôsledku sú „spečené“ dokopy, pričom táto posledná operácia ich nielen trvalo spája, ale im dodáva skutočnú hĺbku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jozef „Danglár“ Gertli je zase výsostne urbánnym výtvarníkom. To znamená asi toľko, že svoje úsilie zameriava na recykláciu kultúrnych ikon. Využíva logá firiem, využíva, neraz aj zneužíva známe tváre, národné symboly či iné dôverne známe znaky našej kultúry. Výsledkom sú obrazy, ktoré sú zložené z fragmentov iných „kultúrnych obrazov“ a ktoré nielen potešia, ale celkom zákonite aj provokujú, vyzývajú k polemike. Autor s tým evidentne počítal, za jeho obrazmi akoby presvitala známa Gogoľova múdrosť, ktorá hovorí, že keď má niekto krivú hubu, nemá sa hnevať na zrkadlo. Alebo inak povedané, môže sa hnevať, no aj tak mu to nepomôže hubu vyžehliť.

Spoločná výstava Pala Macha a Jozefa „Danglára“ Gertliho ukazuje dve polohy slovenskej výtvarnej tvorby, pričom práve pre zahraničného diváka je dôležitý interval, ktorý vytvárajú. Záverom sa treba poďakovať riaditeľovi Slovenského inštitútu Karolovi Wlachovskému za to, že vytvára priestor, ktorý sa zapĺňa tým najlepším, čo sa na Slovensku vytvorilo a vytvára.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Peter Michalovič

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 088
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 989
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 205
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 030
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 874
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 486
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 070
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 556
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu