
Ilustračné foto
Ak budú v súvislosti s akciou v Iraku prechádzať cez naše územie vlaky, bude to na tej istej trase ako v minulosti. Vstúpia na Slovensko v Kútoch a vyjdú v Štúrove, čo je 181 kilometrov a vlaky by sa u nás zdržali ani nie štyri hodiny. Transporty tohto typu majú na železnici prednosť.
Na pozemné operácie sa železnicou dá prepravovať všetko - od logistického zabezpečenia cez poľné nemocnice až po bojovú techniku a palivo.
Katarína Heimschildová z ministerstva obrany hovorí, že sprievod vlaku bude zabezpečený.
Lietadlá by nad naším územím leteli zrejme v podobnej línii, ako je trasa vlakov. Počas kosovskej krízy lietali najmä z nemeckých základní a z Anglicka a vstupovali nad naše územie nad Hodonínom a vyleteli nad Štúrovom, čo je vzduchom asi 160 kilometrov. Pri rýchlosti okolo 800 kilometrov za hodinu letí lietadlo nad územím Slovenska 12 minút.
Nemecký kancelár Gerhard Schröder v stredu povedal, že v prípade vojny Nemecko umožní americkým a britským jednotkám plne využívať nielen vzdušný a pozemný priestor, ale aj vojenské základne na území Nemecka, aj keď k vojne nebude mandát Rady bezpečnosti OSN.
Bezpečnostný expert z bruselskej pobočky washingtonského Centra pre bezpečnostné informácie Tomáš Valášek hovorí, že napríklad lietadlá nedokážu preletieť z Británie do Iraku bez medzitankovania. „Je možné, že nad naším územím by krúžilo tankovacie lietadlo, ktoré by vyletelo napríklad z Talianska. Môže to byť, aj nemusí.“
Letiská v Košiciach, v Bratislave, na Sliači a v Kuchyni sú spôsobilé aj na pristávanie vojenských lietadiel. Ponad Slovensko preletí denne asi deväťsto lietadiel, čiže pár vojenských by zrejme riadiaci letovej prevádzky ani nepocítili.
(rf)