Prvou samostatnou výstavou na Slovensku dáva „nazrieť pod sukne“ textilná výtvarníčka Beáta Varmužová. Expozíciu Spod sukní sprístupnili v bratislavskom Dizajn štúdiu Ústredia ľudovej umeleckej výroby.
Hravým a kreatívnym prepojením spodnej bielizne ľudového kroja s čipkami, vyšívanými živôtikmi z jemného plátna, nohavičkami zo saténu s krehkými volánikmi, vypchávkami a inými doplnkami vytvorila autorka novú kolekciu spodnej bielizne.
„Z autentických častí vidieckeho kroja moderne vyhotovila nový spodný odev,“ uviedla kurátorka expozície Viera Kleinová.
Varmužová v roku 2001 ukončila štúdium voľnej textilnej tvorby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (ateliér Evy Cisárovej-Minárikovej). Absolvovala študijný pobyt v Anglicku, kde mala samostatnú prezentáciu. Zúčastnila sa na niekoľkých skupinových výstavách. V súčasnosti absolvuje doktorandské štúdium na VŠVU. Výstava potrvá do 7. marca.
ŽILINA
Z dvoch častí je zostavená výstava Naprieč Malou Fatrou, ktorá v sále Budatínskeho zámku v Žiline prezentuje pohorie Malá Fatra a raziace práce na prieskumnej štôlni Višňové - Dubná skala.
Prvá časť výstavy sa venuje prezentácii geologickej stavby i základných typov hornín, minerálov a skamenelín zo zbierok múzea, ktoré boli získané na území Malej Fatry. V druhej časti sa môžu návštevníci prostredníctvom fotografií, máp a iných grafických podkladov a trojrozmerných exponátov oboznámiť s postupom raziacich prác v prieskumnej štôlni Višňové - Dubná skala v rokoch 1998 až 2002 aj s prieskumnými geologickými prácami vykonanými počas výstavby. O zložitých geologických pomeroch v štôlni dlhej 7480 metrov, razenej v horninovom masíve Lúčanskej Fatry, svedčia získané vzorky hornín a minerálov. Raziace práce na tomto veľkom stavebnom diele vykonávali z oboch portálov prieskumnej štôlne súčasne s využitím dvoch odlišných metód. Zaujímavosťou výstavy je aj zmenšená maketa raziaceho zariadenia, ktorého dĺžka je v skutočnosti 235 metrov. Na príprave výstavy, ktorá potrvá do 24. marca, s Považským múzeom v Žiline spolupracovali Doprastav, a. s., závod Žilina a Geofos, s. r. o., Žilina.
PREŠOV
Výstavu zo zbierok 14 múzeí a galérií na Slovensku nazvanú Ex voto sprístupnila vo svojich hlavných výstavných priestoroch Šarišská galéria v Prešove ako svoju prvú tohtoročnú ponuku. Pripravila ju Slovenská národná galéria v Bratislave a po domovskej premiére spred roka sa formou putovnej výstavy dostáva do viacerých miest Slovenska. Ponúka zaujímavú kolekciu votívnych malieb, plastík a predmetov slúžiacich na povznesenie zbožnosti veriacich. Ako povedala riaditeľka Šarišskej galérie Marta Hrebíčková, ide zväčša o motívy náboženské, od polôh ľudových po vysoko profesionálne diela, ktoré vznikali od obdobia stredoveku až po súčasnosť.
Kurátorkou výstavy je Katarína Čiera, ktorá sa prostredníctvom vystavených predmetov pokúsila priblížiť rôznorodosť námetov votívneho umenia. Išlo prevažne o dary ľudí, ktorí sa touto formou chceli poďakovať Bohu či jednotlivým svätým za pomoc a záchranu pred chorobami, hladom, vojnovým nebezpečenstvom a nepriazňou osudu. Tieto predmety sa stali najčastejšie zariadením interiérov kostolov, kláštorov či kaplniek. Okrem menších predmetov, ako boli prenosné oltáriky, sochy, kalichy, krížiky, boli v minulosti zhotovené aj celé votívne oltáre, mariánske či trojičné stĺpy situované v centrách miest, či Božie muky vo voľnej prírode. Mimoriadnu úctu si získala na Slovensku Panna Mária, ale i celá galéria svätcov, patrónov či ochrancov. Motív Ex voto sa na Slovensku rozvinul na prelome 17. a 18. storočia. Výstava v Šarišskej galérii potrvá do 9. marca.
S grafickou tvorbou slovenského výtvarníka Milana Sokola (1952) sa môžu zoznámiť návštevníci Oravskej galérie v Dolnom Kubíne. Sprístupnili tam aj práce študentov Katedry bábkarskej tvorby Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Diela M. Sokola charakterizuje pečiatková tlač, známa z obdobia druhej polovice minulého storočia. V roku 1996 si začal Sokol vytvárať prvé vlastné autorské pečiatky prostredníctvom techniky linorytu. Živým a provokatívnym je ich aktuálny odkaz smerujúci proti ľahostajnosti k veciam verejným. Výstavou prác poslucháčov Katedry bábkarskej tvorby VŠMU v Bratislave sa oravská obrazáreň rozhodla vniesť mágiu rozprávok, kúziel a čarovných príbehov do nepohody dnešného uponáhľaného sveta. Predstavujú kresbové i maliarske návrhy a štúdie k predstaveniam, figúrky, bábky a marionety. Doplňujú ich dokumentárne fotografie z predstavení. Verejnosť si môže pozrieť obidve výstavy do 30. marca. (tasr, sita)