BRATISLAVA – Od skončenia štrajku na železniciach odborári a vedenie železníc spolu nehovorili. Jedna strana čaká, kedy sa ozve druhá. Od pondelka vôbec nerokovali ani si netelefonovali, len cez médiá sledujú, čo kto povedal.
„Zatiaľ nás vedenie železníc neoslovilo, aby sme debatovali ako ďalej. Urobíme si sumarizáciu verejných prísľubov, ktoré nám dali, a budeme ich požadovať. Ale sociálny dialóg obnovíme,“ povedal predseda centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt.
Pokoj po štrajku potvrdil aj hovorca Železníc SR Ján Keresteš. „Ešte pred rozhodnutím súdu o pozastavení štrajku dala Železničná spoločnosť odborárom určité ponuky, ale tí ich neprijali. Teraz zrejme budú čakať, ako rozhodne súd o ich odvolaní,“ povedal.
Štrajkujúcim sa nepodarilo zastaviť rušenie osobnej dopravy na regionálnych tratiach a vlaky tam už nepremávajú. „Minister a vedenie železníc ponúkali, že vznikne komisia na prehodnotenie dopravy na lokálkach, minister sľúbil, že do mesiaca sa vo vzťahu k vyšším územným celkom pripraví legislatíva. Na tom budeme trvať,“ povedal Schmidt. Poštrajkový pokoj sa zrejme na budúci týždeň skončí.
Ministerstvo tvrdí, že legislatíva na to, aby územné celky mohli prevádzkovať dopravu, už existuje. (rf)
Trať Žilina – Rajec postavili kedysi obce, chcú ju
Ľudia zo samosprávy sa začali o regionálne trate vážne zaujímať. Žilinský primátor Ján Slota našiel v archívoch staré dokumenty, podľa ktorých dali trať Žilina – Rajec postaviť obce, no neskôr ju zoštátnili. Teraz chce, aby sa vrátila späť obciam.
Žilina – Rajec je jednou z tratí, na ktorej vedenie železníc od druhého februára tohto roka úplne zrušilo osobnú dopravu, ale primátori a starostovia obcí okolo trate chcú, aby premávala ďalej. Sú ochotní založiť dopravnú spoločnosť, ak im železnice túto trať dajú. Železnice však ponúkajú len prevádzkovanie osobnej dopravy, nie celú trať.
Ministerstvo dopravy reagovalo vyhlásením, že podľa reštitučného zákona si oprávnená osoba mohla uplatňovať nároky len do šiestich mesiacov od novembra 1990. Okrem toho zákon neumožňoval reštitúcie bývalého majetku akciových spoločností a táto trať bola podľa ministerstva dopravy kedysi v majetku účastinnej (dnes akciovej) spoločnosti, a nie v majetku obce alebo združenia obcí. Preto ju obciam nedajú. (rf)