
Ivana Kuxová, Maroš Kramár. FOTO – JANA NEMČOKOVÁ
Oscar Wilde: Ideálny manžel. Réžia: Peter Mikulík. Scéna a kostýmy: Alexandra Grusková. Hudba: Svetozár Štúr. Hrajú: Zdena Studenková, Diana Mórová, Jozef Vajda, Maroš Kramár, Ivana Kuxová a ďalší. Premiéra 8. a 9. február 2003
Oscar Wilde, známy hlavne vďaka svojim výrokom, presvedčil aj ako dramatik. Na javisku činohry Slovenského národného divadla bola jeho tvorba divákom predstavovaná pravidelne od roku 1921. Dlhšia pauza nastala až v posledných desaťročiach, keď sa jeho hry vytratili z javísk a ich posolstvá odmlčali. O to zaujímavejší bude teda Wildov comeback na pôdu Slovenského národného divadla s hrou Ideálny manžel.
Prečo po nej siahli? „Na Oscara Wilda ako dramatika je spoľahnutie. A aj téma je aktuálna, vystihujú ju dve slová: morálka a politika,“ hovorí dramaturgička Darina Abrahámová. Hra rieši to, ako sa milionári dostali k majetku, a vtedy je jedno, či ide o anglického politika z konca 19. storočia, alebo o súčasného slovenského politika.
„Najkrajšie je mať moc nad ľuďmi a tú vám dávajú práve peniaze. Ideál sa drží pod pokrievkou, kým sa niečo nestane. Ideálny môže byť len Boh, človek nie. A manžel už vôbec nie,“ tvrdí predstaviteľ ideálneho manžela Jozef Vajda. Prečo ho obsadili, sa pokúsil vtipne vysvetliť jeho herecký kolega Maroš Kramár, ktorý si tiež v predstavení zahrá: „Ja ideálnym manželom som, tak ho nemusím hrať. Hrá ho Vajda.“
Divákov by mala zaujať aj nevšedne riešená scéna a kostýmy. Tie sa nedržia viktoriánskeho štýlu, ale pripomínajú plesové róby súčasnosti.
Alexandra Grusková netají, že cituje svetové značky ako Channel a Dior. Pri tvorbe pánskych kostýmov jej inšpiráciu poskytla móda z prestížnych britských konských dostihov. A doma na Slovensku zase hľadal inšpiráciu režisér spolu s Jozefom Vajdom, keď sa mu snažil priblížiť úlohu milionára. Konkrétne mená si však nechali pre seba. Aspoň mená účinkujúcich sú známe.
Radošinci sa hľadajú
Stanislav Štepka: Ako sme sa hľadali. Réžia: Juraj Nvota. Hudba: Ján Melkovič. Scéna: Štefan Prelovský. Kostýmy: Peter Čanecký. Hrajú: Anna Vargová, Stanislav Štepka, Csongor Kassai, Soňa Norisová a ďalší. Premiéry: 7. a 8. februára 2003
Repertoár Radošinského naivného divadla sa dnes rozšíri o hru Ako sme sa hľadali. „Nevšedný názov sľubuje nevšedný umelecký zážitok,“ tvrdí reklama. Stanislav Štepka síce čerpal z historického faktu, ale keďže sa ten nezachoval v úplnej podobe, dostal autor priestor na vlastné uzatvorenie príbehu.
V roku 1584 napísali Radošinčania list Trnavčanom, ktorý sa zachoval v trnavskom mestskom archíve. V ňom píšu o probléme, ktorý v obci majú, a prosia Trnavu o pomoc pri hľadaní ženy, ktorá opustila svojho manžela. Tu už na originálnu tvorbu dostáva priestor Stanislav Štepka, lebo história viac o osudoch týchto ľudí neprezradila. A tak sa na radošinských divadelných doskách začína hľadanie s motívom cestovania v čase i priestore.
Leitmotív mnohých hollywoodskych filmov sa ocitá v komornej atmosfére divadla, zameriavajúc sa na dejiny a výrazné historické udalosti nášho národa. Cesta dejinami trvá tristo rokov a diváci počas nej stretnú osobnosti so skutočne zvučnými menami. Ako to bolo s prvým spisovným jazykom, vysvetlí Anton Bernolák. Oslavy víťazstva zažijú spolu s Napoleonom, prvú pitvu v Prahe s Jesseniom. V Bratislave sa predstaví klavírny virtuóz Mozart, ktorý ešte nevidel žabu. Nepoznané krásy života spolu objavia Štúr a Ostrolúcka, feministický krúžok zakladá Božena Slančíková-Timrava.
Na konci toho všetkého, ale hlavne na konci svojho putovania spoznáva stará dievka možno niekoho, koho hľadala. Nájde? Divadelní Radošinci sa k hre vyjadrili takto: „Naše nehistorické rozprávanie o známych historických osobnostiach a súvislostiach nechce a nemôže byť paródiou či nebodaj ironickým nazeraním na národ a jeho osobnosti. Chceme ukázať cez akési prestávkové, oddychové chvíle veľké a historické osobnosti ako celkom obyčajných ľudí, na ktorých je to ľudské rovnako veľké ako to iné.“
ZUZANA KOMÁROVÁ