Štvrtok, 25. február, 2021 | Meniny má Frederik(a)KrížovkyKrížovky

Podľa MDPT zákony neumožňujú reštitúciu trate Žilina-Rajec

Bratislava 6. februára (TASR) - Platné zákony neumožňujú majetkovú reštitúciu železničnej trate Žilina-Rajec, ktorú požadujú predstavitelia samospráv ...

Bratislava 6. februára (TASR) - Platné zákony neumožňujú majetkovú reštitúciu železničnej trate Žilina-Rajec, ktorú požadujú predstavitelia samospráv v tomto regióne. Podľa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR budú zmeny vlastníkov regionálnych tratí možné až po novelizácii príslušnej legislatívy, najmä zákona o dráhach. Potom však budú mať formu predaja alebo bezodplatného prevodu.

Podľa riaditeľky odboru komunikácie MDPT SR Márie Mikovej neprichádza reštitúcia do úvahy pre tri zákonné dôvody: vypršanie lehoty na uplatnenie reštitučných nárokov, nemožnosť reštituovať majetok akciových spoločností a zoštátnenie železníc v roku 1948.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa uvádza v stanovisku k požiadavke primátorov Žiliny a Rajca zverejnenej v stredu, podľa tzv. reštitučného zákona z roku 1990 (č.403/90 Zb.) bolo možné uplatňovať reštitučné nároky len počas šiestich mesiacov počnúc novembrom 1990. Tento zákon neumožňoval reštitúcie majetku akciových spoločností, pričom uvedená trať bola majetkom takejto spoločnosti (účastinnej spoločnosti založenej koncom 19. storočia obomi mestami a vtedajšou Trenčianskou župou). Všetky miestne súkromné železnice v Československej republike boli potom zoštátnené zákonom o národných podnikoch (č. 311) z roku 1948, s účinnosťou od 1. januára 1949.

Predstaviteľka ministerstva dopravy v tejto súvislosti upozornila na návrh týkajúci sa regionálnych tratí, ktorý nedávno predložili vláde. Materiál posudzuje možnosti zachovania dopravy na týchto tratiach za súčasného právneho stavu (teda bez zmeny vlastníctva). Zároveň obsahuje aj návrh legislatívnych opatrení, ktoré umožnia zmeny vlastníckych vzťahov k železničnej dopravnej ceste.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo deklaruje pripravenosť rokovať s predstaviteľmi všetkých VÚC o zachovaní, resp. obnovení dopravy na regionálnych tratiach. Zároveň však jeho hovorkyňa upozornila na predpisy Európskej únie, ktoré nepripúšťajú financovanie osobnej železničnej dopravy z výnosov nákladnej dopravy (tzv. krížové financovanie).

Trať zo Žiliny do Rajca dlhú 21 kilometrov postavili v roku 1890 nákladom 1,17 milióna zlatých (2,34 mil. korún) získaných z úveru. Požiadavku na jej reštitúciu predložili primátori oboch miest Ján Slota a Ján Rybárik na tlačovej besede v Žiline.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  2. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  3. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte
  4. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  9. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  2. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  3. Získaj náskok pred štartom
  4. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  5. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  6. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  7. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  8. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 18 896
  2. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 960
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 9 918
  4. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 775
  5. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 491
  6. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 381
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 149
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 707
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 120
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 4 636
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu