Bratislava 6. februára (TASR) - Platné zákony neumožňujú majetkovú reštitúciu železničnej trate Žilina-Rajec, ktorú požadujú predstavitelia samospráv v tomto regióne. Podľa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR budú zmeny vlastníkov regionálnych tratí možné až po novelizácii príslušnej legislatívy, najmä zákona o dráhach. Potom však budú mať formu predaja alebo bezodplatného prevodu.
Podľa riaditeľky odboru komunikácie MDPT SR Márie Mikovej neprichádza reštitúcia do úvahy pre tri zákonné dôvody: vypršanie lehoty na uplatnenie reštitučných nárokov, nemožnosť reštituovať majetok akciových spoločností a zoštátnenie železníc v roku 1948.
Ako sa uvádza v stanovisku k požiadavke primátorov Žiliny a Rajca zverejnenej v stredu, podľa tzv. reštitučného zákona z roku 1990 (č.403/90 Zb.) bolo možné uplatňovať reštitučné nároky len počas šiestich mesiacov počnúc novembrom 1990. Tento zákon neumožňoval reštitúcie majetku akciových spoločností, pričom uvedená trať bola majetkom takejto spoločnosti (účastinnej spoločnosti založenej koncom 19. storočia obomi mestami a vtedajšou Trenčianskou župou). Všetky miestne súkromné železnice v Československej republike boli potom zoštátnené zákonom o národných podnikoch (č. 311) z roku 1948, s účinnosťou od 1. januára 1949.
Predstaviteľka ministerstva dopravy v tejto súvislosti upozornila na návrh týkajúci sa regionálnych tratí, ktorý nedávno predložili vláde. Materiál posudzuje možnosti zachovania dopravy na týchto tratiach za súčasného právneho stavu (teda bez zmeny vlastníctva). Zároveň obsahuje aj návrh legislatívnych opatrení, ktoré umožnia zmeny vlastníckych vzťahov k železničnej dopravnej ceste.
Ministerstvo deklaruje pripravenosť rokovať s predstaviteľmi všetkých VÚC o zachovaní, resp. obnovení dopravy na regionálnych tratiach. Zároveň však jeho hovorkyňa upozornila na predpisy Európskej únie, ktoré nepripúšťajú financovanie osobnej železničnej dopravy z výnosov nákladnej dopravy (tzv. krížové financovanie).
Trať zo Žiliny do Rajca dlhú 21 kilometrov postavili v roku 1890 nákladom 1,17 milióna zlatých (2,34 mil. korún) získaných z úveru. Požiadavku na jej reštitúciu predložili primátori oboch miest Ján Slota a Ján Rybárik na tlačovej besede v Žiline.