Podľa MDPT zákony neumožňujú reštitúciu trate Žilina-Rajec

Bratislava 6. februára (TASR) - Platné zákony neumožňujú majetkovú reštitúciu železničnej trate Žilina-Rajec, ktorú požadujú predstavitelia samospráv ...

Bratislava 6. februára (TASR) - Platné zákony neumožňujú majetkovú reštitúciu železničnej trate Žilina-Rajec, ktorú požadujú predstavitelia samospráv v tomto regióne. Podľa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR budú zmeny vlastníkov regionálnych tratí možné až po novelizácii príslušnej legislatívy, najmä zákona o dráhach. Potom však budú mať formu predaja alebo bezodplatného prevodu.

Podľa riaditeľky odboru komunikácie MDPT SR Márie Mikovej neprichádza reštitúcia do úvahy pre tri zákonné dôvody: vypršanie lehoty na uplatnenie reštitučných nárokov, nemožnosť reštituovať majetok akciových spoločností a zoštátnenie železníc v roku 1948.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa uvádza v stanovisku k požiadavke primátorov Žiliny a Rajca zverejnenej v stredu, podľa tzv. reštitučného zákona z roku 1990 (č.403/90 Zb.) bolo možné uplatňovať reštitučné nároky len počas šiestich mesiacov počnúc novembrom 1990. Tento zákon neumožňoval reštitúcie majetku akciových spoločností, pričom uvedená trať bola majetkom takejto spoločnosti (účastinnej spoločnosti založenej koncom 19. storočia obomi mestami a vtedajšou Trenčianskou župou). Všetky miestne súkromné železnice v Československej republike boli potom zoštátnené zákonom o národných podnikoch (č. 311) z roku 1948, s účinnosťou od 1. januára 1949.

Predstaviteľka ministerstva dopravy v tejto súvislosti upozornila na návrh týkajúci sa regionálnych tratí, ktorý nedávno predložili vláde. Materiál posudzuje možnosti zachovania dopravy na týchto tratiach za súčasného právneho stavu (teda bez zmeny vlastníctva). Zároveň obsahuje aj návrh legislatívnych opatrení, ktoré umožnia zmeny vlastníckych vzťahov k železničnej dopravnej ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo deklaruje pripravenosť rokovať s predstaviteľmi všetkých VÚC o zachovaní, resp. obnovení dopravy na regionálnych tratiach. Zároveň však jeho hovorkyňa upozornila na predpisy Európskej únie, ktoré nepripúšťajú financovanie osobnej železničnej dopravy z výnosov nákladnej dopravy (tzv. krížové financovanie).

Trať zo Žiliny do Rajca dlhú 21 kilometrov postavili v roku 1890 nákladom 1,17 milióna zlatých (2,34 mil. korún) získaných z úveru. Požiadavku na jej reštitúciu predložili primátori oboch miest Ján Slota a Ján Rybárik na tlačovej besede v Žiline.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  3. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 843
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 798
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 603
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 422
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 3 104
  6. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 100
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 149
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 1 957
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu