Skončila Bratislavská lýra, vzájomné koncertné výmeny československých a sovietskych umelcov. Desať rokov sme o žiadnych Allách Pugačevových, Mašine vremeni ani Vesjolich rebjatach nič nepočuli. A po desiatich rokoch sa zničohonič prihnali z Ruska mladučké Tatu.
Ako sa tam mávajú
Niežeby nám za tých desať rokov ticha niečo utieklo - aj ruská štátna kultúra musela podstúpiť premenu na šoubiznis. Dva televízne programy sa rozmnožili na celú dvadsiatku, z jedného huhňajúceho štátneho rádia sú desiatky FM rádií. Dnes má Moskva namiesto troch koncertných sál stovky klubov a od roku 1999 obrovský hudobný festival domácich kapiel Našestvie - Invázia. Na festival s kritizovaným názvom chodí 150 tisíc ľudí. Okrem toho sa zo všetkých kútov veľkej zeme do hlavného mesta zbiehajú kapely, ktoré sa chcú stať súčasťou šoubiznisu. Sú mladé, spievajú po rusky a vyznávajú západné hodnoty. Vedia, že dobyť Rusko nie je všetko, treba dobyť svet.
Dobre, ale prečo práve Tatu!
Ruský hudobný šoubiznis si už pár rokov privyká na svetové štandardy prostredníctvom vlastnej televíznej stanice MTV. "Sme súkromná stanica, ktorá si môže vybrať, či zahrá ruského speváka, alebo klip od západného umelca," hovorí Andej Čibis, programový riaditeľ MTV Russia. "Snažíme sa držať si vysokú úroveň videoklipov, ktoré púšťame. Chceš byť na MTV - musíš nám doniesť kvalitu," dodáva.
Zviditeľňovať sa pomáhajú domácej hudbe aj rádiá. Šesťdesiatpäť percent piesní v éteri je ruských, a to vôbec nie vďaka nejakým stanoveným kvótam. Pravidlá hry určuje Moskva, jedno z troch historických centier hudby, popri Jekaterinburgu a Peterburgu. "Ak už umelci nežijú v Moskve, mali by tam mať hudobné vydavateľstvo, producenta, alebo manažéra," hovorí Michail Kozyrev, mladý riaditeľ rádia Naše.
Z roka na rok rastie záujem zahraničných producentov a vydavateľstiev. Najviac dohôd sa urobí v kanceláriách pri počúvaní pások. Podľa odborníkov čoskoro aj objavia niekoľko významných kapiel, ktoré by mohli vyjsť v zahraničí a byť prijaté publikom. "Nanešťastie sa to zatiaľ nepodarilo kapelám, ktoré si úspech zaslúžia," hovorí Kozyrev. "Podarilo sa to projektu Tatu, dvom tínejdžerkám, ktoré dali dokopy a zasvätili do predvádzania lesbickej lásky pri každej príležitosti. Nehovorím, že ich producent nie je talentovaný chlapík," pripúšťa šéf rádia.
Duu Tatu sa podarilo preniknúť na vytúžený Západ. Podpísali zmluvu s Universalom a zaujali dokonca ľudí v Interscope records v Kalifornii, pre ktorých zremixovali hudbu do rockovejšieho zvuku. "Som rád, že aspoň nejaká kapela z Ruska dosiahla úspech na Západe. Len sa hanbím, že práve Tatu!," dodáva. Posudzovanie ruskej hudby cez ich jednoduchú produkciu je dosť nešťastné. Dve školáčky doma nie sú zďaleka také populárne, ako vonku. Nepredávajú najviac platní, ani veľké štadióny. Ich vystúpenia sú určené ľuďom v drahých podnikoch, ktorí si to vedia zaplatiť.
Lepší ako Madonna
Z množstva všelijakých kapiel, speváčok a interpretov majú šancu "fišky", čiže tutovky. Niečo, čo sa okamžite odlíši od iných na trhu, čo má vlastnú tvár. Aj na ruskej scéne sa nájde kopa nevýrazných kapiel, hrá sa veľa bezcenných odrhovačiek, prežíva prvoplánový pop. No z chŕlivého prúdu šoubiznisu občas vyplávu umelci, ktorí majú všetky predpoklady na to, aby upozornili západnú kultúru, že popmusic nie je napojená len na jednu infúziu.
Napríklad ruská elektronická formácia PPK, hrajúca trance. Dídžeji Sergej Pimenov a Alexander Poliakov nahrali skladbu Resurrection a vo formáte mp3 ju dali na internet. Stiahlo si ju dva a pol milióna ľudí, viac ako Madonnu, či Offspring. PPK si všimol guru britských klubov, dídžej Paul Oakenfold a dnes majú zmluvu s londýnskymi Perfecto Records.
Samplované babušky
"Mali by sme ísť von s niečím, čo na Západe nemajú. Načo ukazovať speváčku Alsou, keď je len tretím klonom Britney Spears?," pýta sa Kozyrev. Mohli by to byť špecifické etno prvky. Aj Tatu ohúrili spevom, v ktorom vychádzajú zo slovanského princípu opakovania nápevkov po sebe. Z etno motívov vychádza aj hudba formácie Ivan Kupala. Nápadití producenti cestovali po krajine a nahrávali originál babušky a deduškov ako spievajú na dedinách. Takýmto "samplom" dodali štruktúru pesničiek, ktoré znejú akoby Gorillaz a Damon Albarn navštívili Rusko. V Moldavsku tvorí kapela Zdub Si Zdob, ktorá do hardcorových rezavých gitár vkladajú niečo z moldavsko-rumunského folklóru. Podľa ľudí z ruských vydavateľstiev si zaslúžia pozornosť aspoň v Európe.
Takže ty máš AIDS?
"Ak chcete uspieť na Slovensku, asi by ste mali spievať slovensky, nie? Ak mi do Našeho radia ľudia prinesú nahrávku v angličtine, ani si ju nevypočujem, to nemá šancu zaujať," hovorí Kozyrev. Lenže ani rodná reč nezaručuje novým kapelám úspech. Ľudia sú konzervatívni ako inde. V Našom radiu stačí, ak kapely donesú demonahrávku a dostanú šancu nahrať v štúdiu jednu pieseň, ktorá sa hráva. "Priemerný poslucháč však radšej bude počúvať stokrát starú pesničku, akoby si mal vypočuť novinku. Preto je prvá pesnička mladej kapely veľmi dôležitá, musí šokovať, aby nalomila bežné vnímanie konzumenta," hovorí šéf rádia. Napríklad speváčka Zemfira: Jej prvá pesnička sa volala SPID (AIDS). Je o dievčati, ktoré sa dozvie, že jej milý je nakazený pohlavnou chorobou. V refréne sa spieva: "Takže ty máš AIDS? To znamená, že umrieme." "Bol to šok," hovorí Kozyrev. "Každý si to zapamätal. Pomedzi sladké pesničky o láske, šťastí a kvetoch to bola pieseň, ktorá ľudí zasiahla." Ďalšie pesničky od Zemfiry tiež nie sú žiadne naivné popsongy.
Malé dvierka do sveta
Michail Kozyrev si ešte pamätá nejaké slovenské skupiny, ktorých hudbu púšťal v americkom rádiu. Z nových nepozná žiadne, ale nevylučuje, že sa žiadnej z nich nepodarí prísť do Moskvy. Je to ľahké: "K tomu, ako zaujať vonku, existuje krátka a dlhá cesta. Dlhá, to je uspieť vo svete a okľukou sa dostať aj do Ruska. Kratšia znamená tutovku, niečo, čo tam nemáme." Východná Európa je podľa neho pre ruskú popmusic kľúčová. "Sú to veľké obojstranné dvere na trh. Máme veľa spoločných východísk a kultúrny priestor je podobný. Úspech našej kapely u vás, alebo naopak, by bol väčším úspechom, než kdekoľvek inde na svete. Na Západ vedú malé dvierka, cez ktoré prekĺzne len pár šťastných."
Čičerina sa chystá dobyť Slovensko
"Aj mainstreamové pop-rockové kapely ako Čičerina, sú oveľa zaujímavejšie a talentovanejšie ako Tatu," hovorí Kozyrev o veľkej ruskej hviezde, speváčke Juliane Čičerine a jej rovnomennom bande, ktorí vypredávajú koncerty v Kremľi. Kapela vznikla v Jekaterinburgu, bývalom Sverdlovsku na Sibíri. Mesto dalo názov celému prúdu melancholicej new wave gitarovej hudbe - Sverdlovsk rock - ale Čičerina spieva o horúcom lete, láske a hračkách, snoch a smrti. Objavili ich na festivale ženského spevu a po dvoch rokoch už kapela nahrávala v legendárnych štúdiách Mosfilmu. Čičerina sa chystá dobyť Slovensko a Čechy a v prvotnom kontakte s poslucháčmi vsádza na jednu z ruských reálií- vodku.
Kapela pred pár dňami nakrúcala videoklip k piesni Poka v skutočnej ženskej väznici pri Petrohrade. Namiesto dobrodružstva, ktoré kapela od filmovania očakávala, videli muzikanti hrôzu na vlastné oči, takže Julia nebola schopná nič povedať.
Kapela príde začiatkom februára na promo do Bratislavy.
Ikona Zemfira
Fenoménom ruskej pop-music je Zemfira. Zaregistroval ju aj Putin, volajú ju novou ikonou. Poznajú ju všteci. "Počúvajú ju herci, intelektuáli," rozpráva o Zemfire Irina, moskovská kurátorka. "V jej mnohoznačných textoch nachádzajú svoje pravdy." Vydavateľstvo ju vonku predáva zabalenú do vábivého obalu Ruská duša. Ľudia, ktorí propagujú ruskú hudbu v zahraničí vedia, na aké struny zatlačiť. "Je to marketingová značka, jeden z najtypickejších stereotypov, ktorý Západ spája s Ruskom," prikyvuje Kozyrev. "Ruská duša, to je šialenstvo, nepredvídateľnosť, šírka, sklon k sebaobetovaniu, neuchopiteľnosť a tajomnosť, láskyplnosť. To je všetko obrovský stereotyp, ale v základe predsa len niečo je. Bohvie, ako to je. Zemfira s ruskou dušou rozhodne nemá nič spoločné. Je na polovicu Baškirka a napoly Tatárka."
Aká je teda? "Šialená! Absolútny génius. Pri tom má jednu z naťažších pováh," hovorí Kozyrev. Vraj je s ňou ťažké komunikovať. Dáte jej dve otázky a ona povie: Čo sa pýtate také grcy! Ja idem. A odíde. Napriek tomu na vás urobí obrovský dojem. Aj keď vás pošle do kelu, napíšete, že je to neobyčajná žena. Keď sme chceli vyskúšať a poslať jej jednu otázku, vydavateľstvo odpovedalo: Manažéra nemá, práve niekam zmizla.
veštba
"Je dvadsiate prvé storočie a všetky hranice padajú. Na Západe je nedostatok dobrých melódií a nových umelcov a v najbližšej budúcnosti sa určite niečo stane," veští Kozyrev. "To niečo by mohla byť východná hudba."
Kozyrev chvíľu študoval v Amerike, kde v internátnom rádiu púšťal slovanské pesničky. Americkej spoločnosti, ktorá v Moskve rozbiehala komerčné rádio, to stačilo. Už ako programový riaditeľ urobil prvý hudobný festival Maxidrom a mal smelý plán - založiť rádiostanicu, ktorá by hrala len domáci poprock. "Keď Naše radio vzniklo, medzi popscénou a čistým rockom bola veľká priepasť. Tá sa však rýchlo zaplnila kapelami typu Garbage, Cranberries či Alanis Morissette," hovorí. Dnes stojí za väčšinou nových tvárií, ktoré sa v Rusku objavia - prvýkrát zaznejú práve v éteri Našeho radia.
čo robia dnes
Každá krajina má svojho Gotta, ktorý v mladosti priniesol do hudby nový vzduch, a dokázal ho presadiť v najširšom masovom meradle, no teraz nevie, kedy prestať a so cťou odísť. Ruský hudobný šoubiznis prešiel rôznymi fázami, od popretia sovietskych hodnôt cez neutrálny postoj až po dnešnú nostalgiu za starými časmi, ktorá živí nádeje zombies, vyliezajúcich zo zabudnutia. Umelci známi z Intervidenia robia revivalové turné.
Tri rôzne mená ruských interpretov znamenajú tri rôzne príbehy. Všetkých si pamätáme aj z našich klipových relácií či hudobných estrád. Prestárla ikona sovietskej popmusic, naivný pop Vesjolie rebjata a nakoniec Mašina vremeni, s ktorou to ani bývalý režim nemal vždy ľahké.
Alla Pugačevová veľmi rýchlo po zmene politickej klímy pochopila, že spievať o miliónoch ruží a robiť do kamery veľké cmuk sa dá za poriadne peniaze. No a čo, že sa komsomoľský pop už nehrá? Rusi hádajú, že Alla je nepochybne šikovná obchodníčka. Vydala sa za výstredého chlapíka Filipa Kirkorova, vraj je to chodiaci gýč. Jej súčasná tvorba je podľa tamojších hudobných odborníkov stelesnením najhoršej pophudby, akú si viete predstaviť. "Vzbudzuje v mojom srdci asi také isté pocity, ako Karel Gott vo vašom," porovnáva moskovský hudobný producent. "Je nám pravdepodobne súdené narodiť sa s ňou aj umrieť. Všetkých nás prežije a keď umrieme, vydá singel Stretneme sa v nebi, ktorý sa bude hrať na pohreboch," dodáva so smiechom. Presvedčiť novú generáciu o tom, aká je rock-lady, sa jej asi nepodarí.
Presviedčať už nepotrebujú Vesjolije rebjata, ktoré skončili s bezstarostným popom pred pätnástimi rokmi. Dvaja členovia kapely však urobili úspešné sólo projekty.
Aj spevák kapely Mašina vremeni Andrej Makarevič propaguje svoj sólo album a v televízii má kuchársku reláciu. Lenže Mašina vremeni je v Rusku fundamentálnou rockovou kapelou, ktorej sa podarilo prežiť doteraz. Niečo ako Elán. Rusi však Mašinu vremeni rešpektujú. V začiatkoch zakázaní hudobníci kvôli oficiálnemu uznaniu urobili mnoho kompromisov s vtedajšou dobou, ale nikdy nepristúpili na ten podstatný v hudbe a v tom, čo spievali. "Pred pár rokmi mali jednu pesničku, v ktorej sa spieva: "Radšej sa neprispôsobujme novým časom, veď oni sa prispôsobia nám a našim princípom." To bola veľmi dôležitá skladba, priam ich heslo," myslí si producent novej ruskej popmusic.
Komerčný úspech starých interpretov mladým ľuďom žily netrhá. Tínejdžeri sú k idolom svojich babušiek zhovievaví, ale nič viac. Sovietsky zväz im nechýba.
MTV
Zvláštnosťou je, že oficiálna webová stránka svetovej MTV nemá v zozname národných pobočiek MTV uvedené Rusko, hoci poľskú MTV áno. Internetová stránka ruskej MTV (www.mtv.ru) však uvádza viac lokálnych pobočiek, medzi inými aj čínsku, ázijskú, indickú či kórejskú.
Podstatnou stránkou prezentácie ruských umelcov sú práve videoklipy. Rozpočet na niektoré sa pohybuje aj v sumách 40 - 50 tisíc dolárov, ktoré sa minú na animáciu, pyrotechnické efekty alebo trojrozmernú grafiku. Rusi bežne nakrúcajú aj v Londýne, Prahe, New Yorku.
slovník
samplovanie - tvorba hudby pomocou počítača s pamäťou na uchovávanie zvukov, s ktorými sa dá ďalej pracovať.
mainstream - doslovne hlavný prúd. V hudbe je to štýl, ktorý si získa masovú popularitu. Pesničky majú harmonické melódie a nekonfliktné texty.
pop - od slova populárny. Aj popová hudba môže byť mainstreamová, hoci si interpret dovolí malú disharmonickú vsuvku, alebo troška provokácie.