Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Citroën dobyl parížske srdcia aj svet áut

Bol mužom svojej doby. Parížsky sveták, kapitalista, inovátor, vizionár, zabávač. Príroda ho obdarila výnimočnými organizačnými schopnosťami, citom pre prácu s ľuďmi, dobrodružnou povahou a schopnosťou byť v pravý čas na pravom mieste. Americkí novinári .


FOTO - INTERNET

Bol mužom svojej doby. Parížsky sveták, kapitalista, inovátor, vizionár, zabávač. Príroda ho obdarila výnimočnými organizačnými schopnosťami, citom pre prácu s ľuďmi, dobrodružnou povahou a schopnosťou byť v pravý čas na pravom mieste. Americkí novinári ho volali „francúzsky Ford“. André Citroën, zakladateľ svetoznámej značky, by sa dnes dožil 125 rokov.

Syn parížskeho obchodníka s diamantmi sa musel v šiestich rokoch vyrovnať so smrťou otca. Zakrátko však do jeho života vstúpil nový muž - spisovateľ Jules Verne v ňom svojimi knihami navždy vyvolal chlapčenské túžby po spoznávaní neznámeho. Andrého nepokojná myseľ, súťaživý duch a obdiv k vede predurčila jeho ďalšiu cestu. Túžil byť inžinierom.

Keď ako 22-ročný končil prestížnu polytechnickú školu, už vedel, že dvadsiate storočie bude vekom priemyselných zmien. André chcel byť pri tom a mal na to všetky predpoklady. Po škole navštívil Poľsko, odkiaľ pochádzala jeho matka, a objavil tam sústružný stroj v tvare písmena V, podobne ako vojenské výložky. Stal sa základom pre logo jeho firmy. Uvedomil si, že na sústruhu sa dajú opracovať aj iné materiály - napríklad oceľ, a tak si kúpil prvý patent. Bol to štart pozoruhodnej a úspešnej podnikateľskej kariéry.

Za jeden z najvýznamnejších produktov dvadsiateho storočia považoval automobil. Ako jeden z mála si už vtedy uvedomil, že autá budú čosi viac ako len dopravný prostriedok. Na výrobu citroenov teda napojil množstvo doplnkových činností. Ako prvý v Európe zaviedol úverovú spoločnosť špeciálne pre priemyselnú výrobu, vytvoril prvú dílerskú sieť, vydal prvý katalóg náhradných dielov, zaviedol ročnú garanciu, popredajný servis - a prvý skutočný automobilový podpis - v tvare V.

Hlavným sídlom Citroëna bola parížska reštaurácia Maxim, v tom čase populárne miesto tamojšej smotánky. Jeho neobmedzenú energiu, jasnú myseľ a inovatívne nápady dopĺňala extrovertná povaha, ktorá mu zabezpečila množstvo priateľov. Stretával sa s najväčšími osobnosťami doby. V jeho dome rokoval francúzsky prezident s ministrami, Charlie Chaplin sa stretával s Tristand Bernardovou a Joséphine Bakerová spievala: „Milujem dve veci: svoju vlasť a Citroen.“ Citroënova popularita rástla aj vďaka jeho okázalosti. Žiadna reklama pre neho nebola dosť veľká a v roku 1927 osvietil Eiffelovu vežu obrovským nápisom Citroën.

André veril, že priemyselný pokrok musí ísť ruka v ruke s pokrokom sociálnym. Jeho fabrika vyrábala sanitky, podporovala sociálne programy pre zamestnané ženy, v závode vytvoril spoločenské miestnosti, tehotné ženy dostávali každý mesiac príplatky, zaviedol trináste platy. V podniku ho zamestnanci mohli vidieť každý deň a stálych pracovníkov poznal po mene. Bol horlivým realizátorom Taylorovej teórie vedeckého manažmentu a výrobu organizoval tak, aby šliapala ako hodinky. „Nestačí robiť veci lepšie ako konkurencia, rozhodujúce je robiť veci inak,“ znelo jedno z Citroënových hesiel. Jeho autá museli predstavovať technologickú špičku. Inovácie sa robili tak, aby pritiahli pozornosť verejnosti. Prvá celokovová karoséria alebo pohon predných kolies boli príkladom tejto filozofie. V roku 1929 sa jeho automobilka stala druhou najväčšou na svete.

Koniec jeho života hlboko zasiahla svetová hospodárska kríza. Osobne sa o peniaze veľmi nestaral. Hoci realizoval väčšinu svojich chlapčenských snov, jeho automobilku v roku 1934 prevzali bratia Michelinovci. André zomrel v júli 1935 na rakovinu. Značka Citroën žije ďalej.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  8. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius?
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  8. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 6 552
  2. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 5 950
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 801
  4. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 451
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 4 824
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 187
  7. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius? 3 168
  8. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 144
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 588
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu