Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Citroën dobyl parížske srdcia aj svet áut

Bol mužom svojej doby. Parížsky sveták, kapitalista, inovátor, vizionár, zabávač. Príroda ho obdarila výnimočnými organizačnými schopnosťami, citom pre prácu s ľuďmi, dobrodružnou povahou a schopnosťou byť v pravý čas na pravom mieste. Americkí novinári .


FOTO - INTERNET

Bol mužom svojej doby. Parížsky sveták, kapitalista, inovátor, vizionár, zabávač. Príroda ho obdarila výnimočnými organizačnými schopnosťami, citom pre prácu s ľuďmi, dobrodružnou povahou a schopnosťou byť v pravý čas na pravom mieste. Americkí novinári ho volali „francúzsky Ford“. André Citroën, zakladateľ svetoznámej značky, by sa dnes dožil 125 rokov.

Syn parížskeho obchodníka s diamantmi sa musel v šiestich rokoch vyrovnať so smrťou otca. Zakrátko však do jeho života vstúpil nový muž - spisovateľ Jules Verne v ňom svojimi knihami navždy vyvolal chlapčenské túžby po spoznávaní neznámeho. Andrého nepokojná myseľ, súťaživý duch a obdiv k vede predurčila jeho ďalšiu cestu. Túžil byť inžinierom.

Keď ako 22-ročný končil prestížnu polytechnickú školu, už vedel, že dvadsiate storočie bude vekom priemyselných zmien. André chcel byť pri tom a mal na to všetky predpoklady. Po škole navštívil Poľsko, odkiaľ pochádzala jeho matka, a objavil tam sústružný stroj v tvare písmena V, podobne ako vojenské výložky. Stal sa základom pre logo jeho firmy. Uvedomil si, že na sústruhu sa dajú opracovať aj iné materiály - napríklad oceľ, a tak si kúpil prvý patent. Bol to štart pozoruhodnej a úspešnej podnikateľskej kariéry.

Za jeden z najvýznamnejších produktov dvadsiateho storočia považoval automobil. Ako jeden z mála si už vtedy uvedomil, že autá budú čosi viac ako len dopravný prostriedok. Na výrobu citroenov teda napojil množstvo doplnkových činností. Ako prvý v Európe zaviedol úverovú spoločnosť špeciálne pre priemyselnú výrobu, vytvoril prvú dílerskú sieť, vydal prvý katalóg náhradných dielov, zaviedol ročnú garanciu, popredajný servis - a prvý skutočný automobilový podpis - v tvare V.

Hlavným sídlom Citroëna bola parížska reštaurácia Maxim, v tom čase populárne miesto tamojšej smotánky. Jeho neobmedzenú energiu, jasnú myseľ a inovatívne nápady dopĺňala extrovertná povaha, ktorá mu zabezpečila množstvo priateľov. Stretával sa s najväčšími osobnosťami doby. V jeho dome rokoval francúzsky prezident s ministrami, Charlie Chaplin sa stretával s Tristand Bernardovou a Joséphine Bakerová spievala: „Milujem dve veci: svoju vlasť a Citroen.“ Citroënova popularita rástla aj vďaka jeho okázalosti. Žiadna reklama pre neho nebola dosť veľká a v roku 1927 osvietil Eiffelovu vežu obrovským nápisom Citroën.

André veril, že priemyselný pokrok musí ísť ruka v ruke s pokrokom sociálnym. Jeho fabrika vyrábala sanitky, podporovala sociálne programy pre zamestnané ženy, v závode vytvoril spoločenské miestnosti, tehotné ženy dostávali každý mesiac príplatky, zaviedol trináste platy. V podniku ho zamestnanci mohli vidieť každý deň a stálych pracovníkov poznal po mene. Bol horlivým realizátorom Taylorovej teórie vedeckého manažmentu a výrobu organizoval tak, aby šliapala ako hodinky. „Nestačí robiť veci lepšie ako konkurencia, rozhodujúce je robiť veci inak,“ znelo jedno z Citroënových hesiel. Jeho autá museli predstavovať technologickú špičku. Inovácie sa robili tak, aby pritiahli pozornosť verejnosti. Prvá celokovová karoséria alebo pohon predných kolies boli príkladom tejto filozofie. V roku 1929 sa jeho automobilka stala druhou najväčšou na svete.

Koniec jeho života hlboko zasiahla svetová hospodárska kríza. Osobne sa o peniaze veľmi nestaral. Hoci realizoval väčšinu svojich chlapčenských snov, jeho automobilku v roku 1934 prevzali bratia Michelinovci. André zomrel v júli 1935 na rakovinu. Značka Citroën žije ďalej.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 25 115
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 462
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 967
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 171
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 046
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 729
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 882
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 661
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 632
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Slovensko otestujú celoplošne cez víkend (minúta po minúte)

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.

v popredí vpravo premiér Igor Matovič, v pozadí sprava minister zdravotníctva Marek Krajčí, minister obrany Jaroslav Naď a náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl Daniel Zmeko na brífingu s novinármi počas prestávky zasadnutia Ústredného krízového štábu.
Viliam Turan na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Do análov hlavným vchodom

Ani päťtisíc odhalených v predpremiére nedáva odpoveď na záhadu, že načo je dobré plošné testovanie.

Peter Schutz