Citroën dobyl parížske srdcia aj svet áut

Bol mužom svojej doby. Parížsky sveták, kapitalista, inovátor, vizionár, zabávač. Príroda ho obdarila výnimočnými organizačnými schopnosťami, citom pre prácu s ľuďmi, dobrodružnou povahou a schopnosťou byť v pravý čas na pravom mieste. Americkí novinári .


FOTO - INTERNET


Bol mužom svojej doby. Parížsky sveták, kapitalista, inovátor, vizionár, zabávač. Príroda ho obdarila výnimočnými organizačnými schopnosťami, citom pre prácu s ľuďmi, dobrodružnou povahou a schopnosťou byť v pravý čas na pravom mieste. Americkí novinári ho volali „francúzsky Ford“. André Citroën, zakladateľ svetoznámej značky, by sa dnes dožil 125 rokov.

Syn parížskeho obchodníka s diamantmi sa musel v šiestich rokoch vyrovnať so smrťou otca. Zakrátko však do jeho života vstúpil nový muž - spisovateľ Jules Verne v ňom svojimi knihami navždy vyvolal chlapčenské túžby po spoznávaní neznámeho. Andrého nepokojná myseľ, súťaživý duch a obdiv k vede predurčila jeho ďalšiu cestu. Túžil byť inžinierom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keď ako 22-ročný končil prestížnu polytechnickú školu, už vedel, že dvadsiate storočie bude vekom priemyselných zmien. André chcel byť pri tom a mal na to všetky predpoklady. Po škole navštívil Poľsko, odkiaľ pochádzala jeho matka, a objavil tam sústružný stroj v tvare písmena V, podobne ako vojenské výložky. Stal sa základom pre logo jeho firmy. Uvedomil si, že na sústruhu sa dajú opracovať aj iné materiály - napríklad oceľ, a tak si kúpil prvý patent. Bol to štart pozoruhodnej a úspešnej podnikateľskej kariéry.

Za jeden z najvýznamnejších produktov dvadsiateho storočia považoval automobil. Ako jeden z mála si už vtedy uvedomil, že autá budú čosi viac ako len dopravný prostriedok. Na výrobu citroenov teda napojil množstvo doplnkových činností. Ako prvý v Európe zaviedol úverovú spoločnosť špeciálne pre priemyselnú výrobu, vytvoril prvú dílerskú sieť, vydal prvý katalóg náhradných dielov, zaviedol ročnú garanciu, popredajný servis - a prvý skutočný automobilový podpis - v tvare V.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavným sídlom Citroëna bola parížska reštaurácia Maxim, v tom čase populárne miesto tamojšej smotánky. Jeho neobmedzenú energiu, jasnú myseľ a inovatívne nápady dopĺňala extrovertná povaha, ktorá mu zabezpečila množstvo priateľov. Stretával sa s najväčšími osobnosťami doby. V jeho dome rokoval francúzsky prezident s ministrami, Charlie Chaplin sa stretával s Tristand Bernardovou a Joséphine Bakerová spievala: „Milujem dve veci: svoju vlasť a Citroen.“ Citroënova popularita rástla aj vďaka jeho okázalosti. Žiadna reklama pre neho nebola dosť veľká a v roku 1927 osvietil Eiffelovu vežu obrovským nápisom Citroën.

André veril, že priemyselný pokrok musí ísť ruka v ruke s pokrokom sociálnym. Jeho fabrika vyrábala sanitky, podporovala sociálne programy pre zamestnané ženy, v závode vytvoril spoločenské miestnosti, tehotné ženy dostávali každý mesiac príplatky, zaviedol trináste platy. V podniku ho zamestnanci mohli vidieť každý deň a stálych pracovníkov poznal po mene. Bol horlivým realizátorom Taylorovej teórie vedeckého manažmentu a výrobu organizoval tak, aby šliapala ako hodinky. „Nestačí robiť veci lepšie ako konkurencia, rozhodujúce je robiť veci inak,“ znelo jedno z Citroënových hesiel. Jeho autá museli predstavovať technologickú špičku. Inovácie sa robili tak, aby pritiahli pozornosť verejnosti. Prvá celokovová karoséria alebo pohon predných kolies boli príkladom tejto filozofie. V roku 1929 sa jeho automobilka stala druhou najväčšou na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Koniec jeho života hlboko zasiahla svetová hospodárska kríza. Osobne sa o peniaze veľmi nestaral. Hoci realizoval väčšinu svojich chlapčenských snov, jeho automobilku v roku 1934 prevzali bratia Michelinovci. André zomrel v júli 1935 na rakovinu. Značka Citroën žije ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 652
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 423
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 731
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 312
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 426
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 703
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 939
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 259
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu