Továreň PSA Peugeot Citroën v priemyselnej časti Paríža zvonku pripomína kancelársky areál. Žiadne komíny ani vysoké a honosné budovy, na prvý pohľad pokoj. Výroba je sústredená do hál poprepájaných cestami, na ktorých sa zamestnanci rôzneho postavenia pohybujú citroenmi, peugeotmi a bicyklami.
S veľkou pravdepodobnosťou bude podobne vyzerať aj budúci závod v Trnave. Aj parametre oboch tovární sa podobajú. Vo francúzskom Aulnay sa robí 385-tisíc áut za rok, Trnava má vyrábať 300-tisíc. Z francúzskych pásov odchádzajú malé CitroĎny C3 a Saxo a Peugeoty 106. Označenia trnavských automobilov zatiaľ PSA tají, ale isté je, že nebudú väčšie ako spomenuté modely. Možno C-trojky, možno nové malé peugeoty.
Rozdiel je v počte ľudí. V Aulnay pracuje takmer 5500 ľudí, v Trnave ich bude o 2-tisíc menej. Lenže do roku 2006 má už fungovať nová stratégia automobilky, ktorá sčasti odbremení ľudí od namáhavej práce.
V Aulnay už dnes vidieť viac strojov a železa ako ľudí. Dvojmetrové stroje si samy vezmú časť podvozku, s milimetrovou presnosťou ho uložia na podstavec, kde ho dve ramená za okamih zvaria s inou časťou. Autá sa pohybujú na pásoch a väčšinou sa stretávajú so strojmi. Ľudia v čistých uniformách firemnej značky stroje programujú a kontrolujú. Niektorí pripravujú pre stroje časti karosérií, iní montujú vybavenie v interiéri. Každý deň stroje a ľudia spolu zmontujú 1800 áut. Je to o 100 viac ako vlani a takmer o 700 viac ako v roku 1998. Európske závody pracujú na 117 percent svojej kapacity. Aj preto potrebuje PSA nové priestory.
Firma kúpila desiatky inžinierov, aby prácu ľudí zjednodušila. Podiel namáhavej práce je dnes 35 percent, cieľom nových pracovných postupov bude znížiť ho na polovicu.
Autor: Paríž