
Závod v Aulnay zamestnáva 5444 ľudí. Z nich je 269 manažérov, 985 technikov a kontrolórov a 4190 operátorov. Vlani vyrobili 385-tisíc áut. Závod v Trnave zamestná 3500 ľudí a ročne vyrobí 300-tisíc áut. FOTO - AUTOR
PARÍŽ - Viac ako jednu miliardu eur chce ročne usporiť francúzska automobilka PSA Peugeot zavedením novej stratégie. Spoločnosť plánuje vyrábať tri platformy - podvozkové časti automobilov, na ktoré sa budú montovať zvyšné diely karosérie. Na jednom podvozku tak môžu vyrásť úplne iné automobily. PSA chce zefektívniť montáž, zlepšiť pracovné podmienky, usporiť na distribúcii a logistike.
Takzvaná platformová stratégia sa v PSA sčasti uplatňuje už niekoľko rokov. „Od roku 1998 nám umožnila znížiť náklady na každé vyrobené auto o 300 eur,“ vysvetlil prezident spoločnosti Jean-Martin Folz. Úspory sa podľa neho môžu ďalej zvyšovať, čo umožní rýchly rast výroby nových áut. Cieľom PSA je vyrábať v roku 2006 štyri milióny áut a v priebehu desiatich rokov produkciu zdvojnásobiť. Vlani automobilka dodala na trh 3,27 milióna áut, teda o štyri percentá viac ako v roku 2001.
Trnava bude spolu so závodmi v Aulnay a Poissy (Paríž), Rytone (Británia), Madride a Porto Reale (Brazíla) montovať najmenšie z troch podvozkov. Závod na Slovensku už bude súčasťou novej stratégie. Ročne majú jej lisovne a lakovne zmontovať 300-tisíc áut. Budú to autá najmenšej triedy, ktorú dnes reprezentuje Citroën C3 alebo Peugeot 106. Automobilka zatiaľ nezverejnila, ktorý model chce v Trnave vyrábať, a nie je vylúčené, že pôjde o nový typ.
Folz upozornil, že výber Trnavy súvisel so snahou rozšíriť výrobu v strednej a vo východnej Európe a nebol motivovaný lacnou pracovnou silou. „Pracovné náklady tvoria 15 percent hodnoty automobilu,“ zdôraznil. Trnavský závod však bude z pohľadu pracovných nákladov lacný. Folz vysvetlil, že ak sú pracovné náklady vo Francúzsku 100 jednotiek, v Británii predstavujú 130 až 135, v Španielsku 75 a na Slovensku 25. (jj)