BRATISLAVA - Spor o značky populárnych stávkových hier sa blíži k zmiereniu oboch strán. Bývalá štátna lotéria Športka, ktorá sa dnes venuje distribúcii športových výrobkov, v ňom žaluje štátny Tipos o neoprávnené používanie populárnych názvov Športka, Šanca a Mates.
Vlani vyhrali tipujúci vyše 1,3 miliardy korún v Tipose. Spoločnosti Tipos a Športka dospeli k dohode o mimosúdnom vyrovnaní. Podľa riaditeľa Tiposu Stanislava Žiačika dostane Športka 30 miliónov v hotovosti, zvyšných 60 miliónov počas nasledujúcich šiestich rokov. Tipos tieto peniaze bude investovať do reklamy športových podujatí cez Športku. Na konečné odsúhlasenie dohody treba zvolať mimoriadne valné zhromaždenie Športky, jeho termín nie je stanovený.
Obidve firmy otvorene hovoria o obštrukciách záujmových skupín brániacich podpisu dohody. Hlavným akcionárom Športky je Slovenské združenie telesnej kultúry. Jeho riaditeľ Ján Holko popiera vplyv ministerstva financií, no priznáva vplyv záujmových skupín, ktoré odmietol menovať.
Podľa právnika Športky Rastislava Opaterného sú súčasné návrhy Tiposu nevýhodné. Ako príklad spomenul šesťročnú lehotu splatenia peňazí a výšku sumy, ktorá má byť vyplatená. Právna kancelária má z prípadného vyhraného súdneho sporu medzi Športkou a Tiposom nárok na províziu. Športka si vyčíslila škodu na takmer miliardu korún. Táto suma rastie každým dňom. Opaterný zastupuje v spore Športku a je bratom štátneho tajomníka ministerstva dopravy Branislava Opaterného, nominanta Aliancie nového občana.
Spor Športky a Tiposu sa ťahá tretí rok, jeho doterajšie náklady vyčíslila právnička Jana Stašová na 560-tisíc korún. Športka sa s Tiposom súdi o ochranné známky Športka, Sazka a Mates a know-how. Tipos prevádzkuje stávkové hry pod názvami Loto, Joker, Loto 5 z 35, Keno, Klub Keno a Tipos Bingo. Jeho akcionárom je ministerstvo financií, v roku 2001 dosiahla spoločnosť tržby vyše 2,7 miliardy a zisk takmer 65 miliónov korún.
Majoritným akcionárom Športky je Slovenské združenie telesnej kultúry, zvyšné akcie vlastní Konfederácia športových zväzov, Slovenský futbalový zväz, Asociácia športu pre každého a osem percent akcií predala nedávno telovýchovná jednota Sokol spoločnosti Luka & Bramer. Ochranné značky Športke uznal Úrad priemyselného vlastníctva, no Športka ich nepoužíva. Dnes Športka prevádzkuje niekoľko stávkových kancelárií, jej kľúčovou činnosťou je podľa Holka distribúcia športových výrobkov značky Puma.
Riaditeľ Tiposu Stanislav Žiačik pôsobil predtým na manažérskych postoch vo firmách Grand-Press a Petit-Press, vydavateľoch denníka SME.