
Štrajk sa skončil, výpravca Igor Molčan dáva pokyn na odchod vlaku. FOTO ČTK – MÁRIA ŽARNAYOVÁ
BRATISLAVA – Predbežné opatrenie Okresného súdu Bratislava I, ktorým prerušil štrajk železničiarov, postavil právnikov pred dilemu.
Právna zástupkyňa odborového zväzu železničiarov bola rozhodnutím súdu pobúrená, lebo vyhovel aj návrhu žalobcov, aby sa železničiari zdržali akéhokoľvek konania, ktorým by sa mohol začať akýkoľvek iný štrajk v budúcnosti. „U nás od pondelka právo na štrajk nie je možné v praxi aplikovať,“ povedala.
Hovorkyňa okresného súdu Ivona Hrčeková oznámila, že sudkyňa Zuzana Posluchová rozhodla na základe dôkazov a dôvodov, ktoré predostreli navrhovatelia. Sú nimi Železnice SR a Železničná spoločnosť.
Odborári proti rozhodnutiu podajú do niekoľkých dní odvolanie. O ňom bude rozhodovať Krajský súd v Bratislave. Jeho hovorkyňa Jana Baricová je presvedčená, že sa o odvolaní rozhodne ešte pred uplynutím zákonnej lehoty 30 dní.
O veci samotnej bude opäť rozhodovať okresný súd a podľa Hrčekovej bude pridelený podľa poradia a nebude uprednostňovaný. Očakáva, že proces sa bude ťahať mesiace.
Právo na štrajk ukotvuje v právnom poriadku ústava, ale jeho úpravu prenecháva zákonu. Ten dáva štrajkujúcim pomerne veľa podmienok, aby so štrajkom mohli začať.
Zákon podľa právnikov umožňuje štrajkovať len v spore o uzavretie kolektívnej zmluvy. Časť z nich uvažuje, či to nie je v rozpore s ústavou. Zákon právo dané ústavou v praxi často obmedzí tak, že „je len symbolické“, hovoria. Ak k takému záveru dospeje aj súd, mal by vec zastaviť a postúpiť zákon na Ústavný súd.
Ústavný právnik Peter Kresák je presvedčený, že súd pri vydaní predbežného opatrenia postupoval v súlade so zákonom a sudkyňa bola oprávnená rozhodnúť tak, ako rozhodla. „Ja tvrdím, že zákon o kolektívnom vyjednávaní obsahuje ustanovenia, ktoré upravujú podmienky štrajku. To, že sú tam iba dva druhy štrajkov, je vec zákonodarcu,“ povedal Kresák. Pripustil však, že je aj opačný právny názor a štrajk je v súlade s právnym poriadkom. (rp)
Aké má (ne)možnosti vedenie železníc
Náhrada škôd odborármi
* Riaditelia železničných podnikov tvrdia, že ak súd rozhodne, že štrajk bol nezákonný, budú žiadať o náhradu škôd odborové zväzy, ktoré sa do štrajku zapojili. Podľa prezidenta Konfederácie odborových zväzov Ivana Saktora odbory v žiadnom prípade nepristúpia na náhradu škôd zo svojich fondov.
Znižovanie platov
* Na tento spôsob riešenia škôd spôsobených štrajkom nemajú vedenia železničných podnikov účinné páky. Ešte pred štrajkom oznámili, že ak štrajkujúci spôsobia vážne škody, bude musieť železnica znížiť platy o 25 percent. Zákonník práce však hovorí, že výška mzdy je súčasťou pracovnej zmluvy a tá sa dá meniť len dohodou oboch strán.
* V kolektívnej zmluve sa železnice zaviazali zvyšovať platy. Okrem toho sa železnica zaviazala, že ak dôjde počas platnosti kolektívnej zmluvy k zvyšovaniu životných nákladov (inflácii) o viac ako päť percent, znova sa bude rokovať o zvyšovaní platov.
* V ďalšom bode sa hovorí, že zamestnancom sa nezávisle od výsledkov firmy zaručuje výplata. Zamestnanec musí dostať takú výplatu a odmeny, aké mu zaručuje zmluva, aj keď je firma stratová.
Hromadné prepúšťanie
* Hoci vedenia železníc ohlásili, že môžu prepustiť až 5100 zamestnancov, pravdepodobne to bude omnoho menej. Kolektívna zmluva jasne stanovuje, že hromadné prepúšťanie musí byť vopred prerokované s odborármi. Železnica sa zaviazala prioritne znižovať zamestnanosť prirodzeným úbytkom, čiže odchodmi do dôchodku.
* O každom zámere prepúšťať ľudí musí vedenie železníc rokovať s odborármi, a ak aj niekoho prepustia, musia mu zabezpečiť sprostredkovanie inej práce a vyplatiť odstupné až do výšky päťmesačného platu. Železnice nemôžu prepustiť oboch manželov, ak obaja robia na železnici. Nemôžu prepustiť človeka, ktorý odpracoval na železnici viac ako desať rokov a je ochotný prijať inú primeranú prácu, ak sa jeho pôvodné miesto zruší.
Výsledky štrajkut Železnice Slovenskej republiky vyčíslili škodu na 61,4 milióna korún.
t Strata Železničnej spoločnosti je pravdepodobne omnoho vyššia, ale pre zložitosť výpočtov ju vyčíslia až v pondelok.
t Odborári nedosiahli od vedenia železníc a ministerstva dopravy žiaden ústupok. Štrajkovali proti zrušeniu dopravy na regionálnych tratiach a proti redukcii spojov na hlavných tratiach. Doprava sa vďaka vyššiemu územnému celku rozbehla len na jednej z 25 regionálnych tratí.
t Železničiarski odborári dokázali zastaviť vlaky na tri dni, psychologicky to posilnilo iné odborové zväzy, ktoré pripravujú podobné nátlakové akcie. Hovorí sa o možných nepokojoch v školstve, zdravotníctve, kultúre.