
Reklamným akciám sa nevyhýba ani prezident Rudolf Schuster. Vlani ich absolvoval niekoľko. V októbri napríklad pred Prezidentským palácom si v prítomnosti predstaviteľov spoločností JEFTA SOS TRUCK Slovakia a Mercedes Benz vyskúšal ako sa sedí za volantom záchranného vozidla. FOTO TASR - ŠTEFAN PUŠKÁŠ
BRATISLAVA, TÁLE – Minister financií Ivan Mikloš a minister práce Ľudovít Kaník sa cez víkend zúčastnili na akcii zameranej na prezentáciu značkových výrobkov. „Ak to bola čisto marketingová akcia, ministri konali v rozpore so zákonom o konflikte záujmov,“ hovorí Pavel Nechala z Transparency International Slovensko.
Obaja ministri však odmietajú, že by prepožičali svoje meno na propagáciu značiek. Tvrdia, že sa zúčastnili len na spoločenskom podujatí, na ktoré ich pozval týždenník Trend.
Ministri a údajne aj šéfka daňového riaditeľstva Mária Machová ako V.I.P. hostia lyžovali na akcii Top slalom Cup 2003 v turistickom stredisku Tále. Podujatie bolo zamerané na prezentáciu automobilu Audi Allroad, lyží Völkl a týždenníka Trend. Pozvané osobnosti pretekali v slalome. Organizátormi boli firmy Porsche Slovakia, Völkl a Trend.
„Účastníkmi pretekov budú V.I.P. klienti, pozvaní hostia, vládni predstavitelia, prípadne mediálne známe osobnosti,“ oznámilo už vopred skicentrum Tále na svojej internetovej stránke. Podľa informácií SME sa obaja ministri na slalome zúčastnili, v živom vstupe o tom informovalo Rádio Expres.
Zákon o konflikte záujmov hovorí, že štátny funkcionár nesmie používať svoju osobu, svoje meno a priezvisko, svoj hlas, obraz alebo podpis na reklamno-obchodné ciele. Neplatí to, ak ide o charitatívnu akciu.
Ministri trvajú na tom, že išli na spoločensko-športovú akciu. „Minister tam nič nepropagoval,“ sprostredkoval Kaníkovu odpoveď hovorca Martin Danko.
Kaníkovu účasť na Top slalom Cupe 2003 prirovnal jeho hovorca k účasti ministra na rôznych konferenciách, ktoré organizuje Trend, kde napríklad vysvetľuje dôchodkovú alebo sociálne reformy.
„Minister bol podľa pozvánky na spoločensko-športovom podujatí a nie na prezentácii uvedených značiek,“ povedal Miklošov hovorca Peter Papánek. Zdôraznil, že Mikloš sa nestotožňuje s tým, aby sa jeho meno mohlo používať či používalo na propagáciu akejkoľvek marketingovej značky.
„Nie je nič zlé na tom, ak politik propaguje nejaké charitatívne akcie, ale propagovať komerčné aktivity, ktoré nepomôžu ani zamestnanosti, ani verejným záujmom, sa nepatrí,“ hovorí právnik Milan Galanda, ktorý sa venuje problému konfliktu záujmov. Podľa neho politici, keď vstúpili do politiky, stratili časť svojho súkromia a jednoducho niektoré činnosti nesmú robiť. „Okrem zákona existuje aj niečo iné - etické kódexy správania sa týchto činiteľov,“ povedal.
V zahraničí je prepožičiavanie mien štátnych funkcionárov na marketingové akcie pod prísnym dohľadom. Pod tlakom verejnosti či domovských politických strán neraz padajú aj hlavy politikov.
Nový zákon o konflikte záujmov by mal byť na slovenských politikov prísnejší. „Uvažuje sa o finančných sankciách, o možnostiach odstúpenia z funkcie,“ povedal jeden zo spoluautorov Pavel Nechala.