BRATISLAVA – Preplnené autobusy, do ktorých sa nevpratali všetci cestujúci, prázdne železničné stanice, ohrozenie vykurovania. Kým v piatok a sobotu následky štrajku železničiarov ešte nebolo cítiť, včera sa situácia zlomila a firmy začali vyratúvať straty.
Podnikom závislým od železnice sa začali míňať zásoby a hromadiť výrobky v skladoch. Denné straty väčších podnikov ako napríklad Slovnaft sú okolo 80 miliónov korún. Škody celého hospodárstva sa začínajú šplhať do stoviek miliónov.
Odborári aj vedenie železníc s ministerstvom sa celý víkend navzájom náhlivo vyzývali na rokovania. Stretli sa niekoľkokrát, ale stále neustúpila ani jedna strana. Až do našej uzávierky sa doprava na železnici neobnovila. Ak sa vlaky nepohnú ani zajtra ráno, keď sa končia školské prázdniny, asi štvrtina detí sa nebude mať ako dostať na vyučovanie do základných a stredných škôl.
Teplárne v niektorých mestách upozorňujú, že sa im míňajú zásoby uhlia a niekde sa môže prestať kúriť. V Žiline a Martine mali teplárne včera zásoby už len na štyri dni.
„Krok, ku ktorému siahli odborárski bossovia na železniciach, bol potichu pripravený a vykonaný od chrbta, bez toho, že by železnice mali dostatok času sa na takúto aktivitu pripraviť,“ tvrdí premiér Mikuláš Dzurinda.
Odborári ho vraj oslovili až v sobotu, keď štrajk už bežal. „Nejde o žiadne obhajovanie sociálnych záujmov železničiarov, ale o mocenský krok s jasným politickým pozadím. (…) Nestalo sa mi, že by som nezdvihol telefón, keď ma volá pán Saktor. Je zaujímavé, že ma doteraz nezavolal ani jediný raz,“ hovoril premiér.
Železničiarov premiérove slová ešte viac pobúrili. Poslali mu list, v centrále štrajkového výboru bolo stále častejšie počuť – „politici by si mali uvedomiť, že železnica stojí už tretí deň“. Premiér odmietol rokovať pod nátlakom a tvrdí, že nebude, kým sa neprestane štrajkovať. Odborári hovoria, že neprestanú, kým sa na rokovaniach nedohodnú a aspoň o tri mesiace sa neodloží rušenie dopravy na regionálnych tratiach.
Na východe Slovenska niektorí zamestnanci širokorozchodnej trate štrajk ukončili. Ostatok Slovenska stál a železničiarov slovne podporili niektorí vodiči Slovenskej autobusovej dopravy.
Viac v rubrike ŠTRAJK