Bratislava 1. februára (TASR) - Po neúspechu rokovaní medzi železničnými odbormi a železnicami sa hodinu pred piatkovou polnocou začal už druhý ostrý štrajk zamestnancov, ktorý v celej krajine paralyzuje železničnú prepravu na zatiaľ nespresnený čas. Odbory totiž jeho ukončenie spájajú s odobrením ich požiadavky zachovať osobnú dopravu na 25 regionálnych tratiach.
Na Slovensku tak došlo k zastaveniu osobnej i nákladnej dopravy na celej železničnej sieti. Všetky medzinárodné vlaky, ktoré bežne premávajú cez územie krajiny, sú zastavované na hraniciach, prípadne ich susedné štáty odkláňajú mimo slovenského územia.
Železnice SR (ŽSR) a Železničná spoločnosť (ZSSK) po polnoci potvrdili celoštátny charakter štrajku, do ktorého za zapojili všetky hlavné uzly ako Bratislava, Žilina, Zvolen, Košice. Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského je akúkoľvek zmenu možné očakávať až v sobotu o ôsmej hodine ráno, kedy sa na železnici menia pracovné zmeny. ZSSK na základe vyhlásenia generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Saxu o nezákonnosti štrajku pracovníkov ŽSR totiž pôvodne predpokladala, že časť z nich zostane v službe a zariadenia železníc a staníc budú v prevádzke. V takomto prípade by bolo možné aspoň čiastočne obnoviť dopravu na železnici.
Železničné odbory zdôrazňujú, že o svojich požiadavkách chcú ďalej rokovať len s tými, ktorí sú naozaj kompetentní zastaviť zmenu grafikonu v osobnej doprave z titulu rušenia 25 tratí naplánovaného na 2. februára. Podľa nich preto do rokovaní musí vstúpiť minister dopravy Pavol Prokopovič a naďalej majú záujem aj o rokovanie s predsedom vlády SR Mikulášom Dzurindom. Hovorca vlády však zatiaľ tvrdil, že sociálnymi partnermi odborov sú priamo manažmenty železníc.
ZSSK však nevyhnutnosť rušenia osobnej dopravy na regionálnych tratiach odôvodňuje tým, že sú vysoko stratové. Strata z ich prevádzky ročne dosahuje takmer 500 miliónov. Navyše, ZSSK odborárov upozornila, že škody zo straty tovarových tokov v objeme asi 1,3 miliardy Sk bude musieť riešiť redukciou miezd minimálne o 25 % alebo prepustením viac ako 5 000 zamestnancov. V prípade zrušenia osobnej dopravy na regionálnych tratiach o miesto príde len asi niekoľko stoviek železničiarov.
Dlhšiemu štrajku sa železničné spoločnosti snažia zabrániť aj podávaním súdnych žalôb o jeho protizákonnosti. ZSSK i ŽSR, ktoré spravujú trate a stanice, vidia veľký význam v prípadnom vydaní predbežného opatrenia. Odbory by sa tak stali zodpovedné za škody vyvolané štrajkom.
Prvý 6-hodinový štrajk odborári zorganizovali už v stredu ráno, čím sa skomplikoval hlavne nástup ľudí do práce či škôl. Železnice vtedy svoje škody odhadli na niečo viac ako 10 miliónov Sk. Druhý štrajk, ak bude trvať dlhší čas, však môže spôsobiť oveľa vážnejšie škody. Len straty z tovarových tokov železnice sa odhadujú asi 1,3 miliardy Sk a ďalšie miliardové ujmy sa môžu vytvoriť v priemysle. Firmy budú musieť po vyčerpaní surovinových rezerv odstavovať výrobu.
san iha zll