Bratislava 1.februára (TASR) - Potom čo prvý 6-hodinový štrajk železničných odborov výraznejšie ovplyvnil len cestujúcu verejnosť, druhý, už časovo neobmedzený, môže v prípade dlhšieho trvania spôsobiť vážne ekonomické straty nielen železniciam ale aj podnikovej sfére. Po vyčerpaní surovinových rezerv vo firmách hrozí odstavovanie výrob a problematická bude aj expedícia výrobkov k zákazníkom.
Zástupcovia Železníc SR (ŽSR) už teraz upozorňujú, že v prípade dosahov štrajku na strategické podniky a celú ekonomiku krajiny môže vlády SR pristúpiť aj k vyhláseniu stav ohrozenia.
Viaceré podniky ako žiarske Slovalco či SCP Ružomberok už upozornili hlavne na to, že niektoré potrebné latky sa dajú dopravovať len po železnici a nebudú tak môcť využiť kamióny. Slovalcu dokonca po odstavení jeho výrobných technológií hrozí ich úplné znehodnotenie. Na problémy upozornila aj vlajková loď slovenského exportu Volkswagen Bratislava, ktorý expeduje železnicou až 81 % produkcie. Kamiónmi totiž expedíciu aut k zákazníkom v plnej miere vykryť nemôže.
Slovenské elektrárne (SE) by štrajk významne postihol už po šiestich dňoch trvania, pretože pre nedostatok niektorých chemikálií by museli odstaviť dve uhoľné tepelné elektrárne Nováky a Vojany. Tieto uhoľné bloky by potom mohli nahradiť len vojanskými blokmi spaľujúcimi zemný plyn, ktorých prevádzka je ale drahšia. Jadrové elektrárne majú podľa SE jadrového paliva dostatok.
Rafinéria Slovnaft upozornila, že u nej by sa vážne problémy dostavili po desiatich dňoch štrajku. Vtedy by spoločnosť už musela úplné odstavovať hlavnej výroby s negatívnym dosahom na tržby radovo v stovkách miliónov korún denne.
Priame škody železníc sú za jeden deň štrajku odhadované na viac ako 90 miliónov Sk. Ďalším rizikom je strata kontraktov v nákladnej doprave. Pri tranzitných prepravách môže dôjsť k odklonu tovarových tokov v objeme 2,37 milióna ton, čo bude znamenať stratu 683 miliónov Sk. V dovoze, vývoze a vnútroštátnej doprave by strata z plánovaných výkonov predstavovala pri objeme 2,5 milióna ton tovarov celkovo 637 miliónov Sk.
V osobnej doprave môže byť rizikový hlavne nedeľný večer a pondelkové ráno, keď sa ľudia z regiónov budú cestovať za prácou do väčších sídel. Ak sa totiž dovtedy odborári so železnicami či vládnymi predstaviteľmi nedohodnú na ukončení štrajku ľuďom zostanú len autobusy či individuálna doprava automobilmi. Podniky SAD aj napriek očakávanému náporu cestujúcich však väčšinou neuvažujú o víkendovom posilnení autobusových spojov. Argumentujú tým, že tak urobili počas stredajšieho 6-hodinového štrajku železničiarov a bolo to zbytočné, pretože žiadny nával cestujúcich nebol. Vyšší počet spojov pritom pre autodopravcov znamenal stratu. Košická dopravná spoločnosť ale už napríklad avizovala, že už od soboty bude mať pripravených 10 rezervných autobusov na posilnenie liniek. Aj ona je ale ochotná pomôcť len do tej miery, aby nešla do straty.
Štrajk samozrejme ovplyvní aj okolité krajiny, naruší totiž tovarové toky ako aj prepravu ľudí medzinárodnými rýchlikmi. České dráhy už napríklad informovali, že medzinárodné rýchliky Pannonia a Hungaria pôjdu z Prahy do Budapešti cez Rakúsko.
Odborári hrozia štrajkami preto, aby dosiahli oddialenie vládou odsúhlaseného rušenia dopravy na 25 regionálnych tratiach, ktoré železniciam prinášajú ročnú stratu, siahajúcu k 500 miliónom Sk. Redukcia je spojená s prepustením niekoľkých stoviek pracovníkov.
san iha