
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
tohto roku, kedy sa v meste, preslávenom šikmou vežou, koná reprezentatívna výstava. Organizuje ju historická spoločnosť v Pise v spolupráci s tamojšou univerzitou. Výstava má priblížiť historickú epochu Pisy, od obdobia Etruskov až po Mediciovcov. Organizátori výstavy mali veľký záujem aj o Bojnický oltár. Ten vznikol totiž s najväčšou pravdepodobnosťou na objednávku augustiánskych pustovníkov z Pisy. Podľa riaditeľa Múzea v Bojniciach Jána Papca je však táto skutočnosť stále zahalená tajomstvom a výstava v Pise otvára nové možnosti na archívne pátranie po objednávateľoch oltára. Na jednej z tabúľ je medzi svätcami znázornený aj svätý Ranier, patrón mesta Pisa. Počas dvoch mesiacov, keď bude oltár v Taliansku, bude viať na Bojnickom zámku vlajka Pisy.
Po prevezení z Prahy v roku 1996 oltár inštalovali v päťhrannej veži, kde preň mohli vytvoriť najvhodnejšie podmienky. Počítač pravidelne sleduje teplotu a vlhkosť v miestnosti. Ako nám povedal Ján Papco, rovnaké podmienky musia byť dodržané aj počas jeho prevozu. Použijú naň klimatizované vozidlo renomovaného prepravcu, jednotlivé tabule umiestnia do špeciálnych debien, ktoré pri transporte v roku 1996 použila viedenská spoločnosť Kunsttrans. Náklady na prepravu bude hradiť talianska strana. Rovnako prísne budú aj bezpečnostné opatrenia, lebo dielo má obrovskú hodnotu. Pri výmene slovacík a oltára odborníci jeho hodnotu odhadovali na 1,6 milióna dolárov.
Tabuľové maľby Narda di Cione patria k najvýznamnejším dielam v pôvodných zbierkach grófa Jána Pálffyho. Oltárne tabule majster namaľoval v 14. storočí temperovými farbami na drevené dosky. Tabule zobrazujú viacerých svätcov, vrátane už spomenutého svätého Raniera. Nardo di Cione bol najvýznamnejším predstaviteľom florentskej maľby po morovej epidémii v 14. storočí. Bojnický oltár je jeho jediné kompletne zachované dielo. Spolu s bratom Andreom ovplyvnili väčšinu toskánskych maliarov v druhej polovici 14. storočia.
KVETA FAJČÍKOVÁ