večer - železničiari hovoria, že chcú dať ľuďom šancu, aby sa dostali domov.
Štrajk môže spôsobiť straty aj železničným spoločnostiam v okolitých štátoch, ktoré budú napokon musieť zaplatiť slovenské železnice.
České dráhy pripravujú podľa hovorkyne Zdenky Celej opatrenia, aby ich straty zo štrajku na Slovensku boli čo najmenšie. Nákladnú dopravu sa snažia presmerovať a svojich obchodných partnerov upozorniť na možné meškanie dodávok. Zároveň sa budú usilovať, aby počas štrajku zostalo na Slovensku stáť čo najmenej českých vlakov. Až po skončení štrajku bude možné určiť, aké veľké škody im vznikli, podľa toho sa České dráhy rozhodnú, či budú od slovenských železníc požadovať náhradu.
Tranzitnú nákladnú dopravu počas štrajku presmerujú mimo územia Slovenska. Okolité štáty na tom získajú, takže je ťažké vyčísliť, akú škodu im štrajk naozaj spôsobí.
Železniciam však podľa hovorkyne ministerstva dopravy Márie Mikovej hrozí aj dlhodobá strata, pretože môžu prísť aj o dôveru zákazníkov, ktorí začnú využívať iné formy dopravy.
Miková tvrdí, že ministerstvo dopravy zvažuje všetky možnosti, ako štrajku zabrániť. Jednou z nich je aj podanie na súd o nezákonnosti štrajku.
Zákon hovorí, že každý štrajk, ktorý sa netýka kolektívneho vyjednávania, je nezákonný. Právnik Pavol Biksadský však vraví, že Európska sociálna charta, ktorá platí aj na Slovensku, zakotvuje právo na štrajk bez obmedzenia. Ak medzinárodná zmluva zaručuje viac práv než zákon štátu, má pred ním prednosť.
Ak by súd predsa len rozhodol o nezákonnosti štrajku, odborová organizácia by bola zodpovedná za všetky škody, ktoré štrajkom spôsobila. Železnice by mohli od odborárov požadovať náhradu škôd.
PETER CSERNÁK