Viedeň 29. januára (TASR) - V Európe je obéznych 10-20 percent detí, povedal v rozhovore pre rakúsky denník Die Presse univerzitný profesor Dr. Kurt Widhalm, vedúci oddelenia správnej výživy viedenskej Všeobecnej nemocnice.
Nadváha je pritom veľmi často rodinnou záležitosťou: v jednej tretine prípadov obéznych detí majú problémy s nadváhou aj ich rodičia. Špirála sa tak roztáča ďalej: pravdepodobnosť, že z obézneho dieťaťa vyrastie obézny dospelý, sa pohybuje okolo 70 percent.
Rakúski odborníci na správnu výživu prichádzajú preto s iniciatívou, aby sa súčasťou vyučovania na školách stal aj predmet "Výživa a pohyb". Zmena stravovacích návykov je totiž účinná len vtedy, keď za súčasne mení aj celkový životný štýl detí. Išlo by teda o celoživotný projekt, dodáva Die Presse.
Odborníci taktiež upozorňujú na škodlivosť reklám, propagujúcich vysokokalorické potraviny. Reklama totiž skutočne pôsobí. Tento poznatok potvrdil aj najnovší výskum vedcov z Harvardskej univerzity, uskutočnený na ostrovoch Fidži. Odkedy majú obyvatelia ostrovného štátu možnosť pravidelne sledovať televízny program a reklamy, počet žien, trpiacich na bulímiu sa zvýšil päťnásobne.
V krajine neobmedzených možností, v USA, môže dieťa v priebehu hodinového televízneho programu sledovať päť reklám na rôzne druhy čokolády, zmrzliny, pizzy, hamburgerov a zemiakových lupienkov. Výskumy amerických lekárov dali za pravdu varovaniam psychológov: hodina, strávená pred televíznou obrazovkou zvyšuje riziko nadváhy o 12 percent.
Dôsledky obezity sú všeobecne známe: vysoký krvný tlak, predčasná opotrebovanosť kĺbov, ochorenia srdca a zvýšené riziko rakoviny.
Najznámejším spôsobom určenia relatívne správnej váhy je tzv. body-mass-index (BMI), pri ktorom sa telesná hmotnosť delí druhou mocninou výšky v metroch. U 14-ročných dievčat by sa mal získaný údaj pohybovať v hodnotách medzi 17,7 a 21,3, u chlapcov vo veku 18 rokov medzi 19,6 a 23,2, uzatvára Die Presse.