Rasputin na pozadí fantastickej scény

Balet Slovenského národného divadla Bratislava: Rasputin * Hudba: Henrich Leško * Libreto, choreografia, réžia: Ján Ďurovčík * Scéna: Boris Kudlička * Kostýmy: Alexandra Grusková * Hudobné naštudovanie: Mario Košik * Dirigenti: Mario ...

Balet Slovenského národného divadla Bratislava: Rasputin * Hudba: Henrich Leško * Libreto, choreografia, réžia: Ján Ďurovčík * Scéna: Boris Kudlička * Kostýmy: Alexandra Grusková * Hudobné naštudovanie: Mario Košik * Dirigenti: Mario Košik, Pavol Selecký * Premiéry 24. a 25. januára

Nové pôvodné dielo, inšpirované rozpornou postavou ruských dejín, je nesporne oživením prevažne klasického repertoáru, no miestami taktiež rozporným. Najpôsobivejšou a najprogresívnejšou stránkou baletu v dvoch dejstvách a osemnástich obrazoch je výprava: odľahčené, tanečné kostýmy Alexandry Gruskovej v decentne zvolenej farebnej škále a nad časová, efektná, maximálne funkčná scéna Slováka pôsobiaceho vo Varšave Borisa Kudličku. Už od prvej chvíle zaujme veľkorysým členením priestoru s dominantným symbolom kríža a kontrastom čiernej, červenej a zlatej farby. Dokonalé, čisté línie a pocit obrovského priestoru umocňuje sofistikovaný svetelný dizajn.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Choreografia Jána Ďurovčíka je zrozumiteľná, čitateľná a prehľadná. Možno až priveľmi. Jej autor rozhodne nepatrí k umelcom, ktorí tvoria pre úzky okruh zasvätencov. Naopak, svoje tance robí „pre ľudí“. Nemožno sa však čudovať, že pohybová zmes klasického, moderného a ľudového tanca, pretavená do nedefinovateľného štýlu, ktorý sám autor nazýva ďurovčíkovina, nenadchne ľudí z okruhu súčasného tanca ani baletomanov. Aj tí však musia uznať, že ovláda svoje remeslo a s choreografickou rutinou vie vystavať pôsobivé zborové kompozície, sugestívne duetá a sóla, vygradovať jednotlivé obrazy, vybudovať pointu, využívať kontrast, a v neposlednom rade vyburcovať tanečníkov k maximálnym výkonom.

Ján Ďurovčík neexperimentuje s pohybom a odkedy sa pozná s Henrichom Leškom, ani s hudbou. Je to škoda, lebo k jeho najlepším prácam patrili Svadby a Svätenie jari na hudbu Stravinského. V prípade Rasputina je to však práve hudba, ktorá ho tlačí miestami k prvoplánovému a povrchnému vyjadrovaniu. Hudba má väčšinou dve polohy - rozšafne veselú s pochodovým ľudovým charakterom a dojemne smutnú so sladkastou muzikálovou príchuťou. Hudobný plán nedáva choreografovi veľa možností vyjadriť dramatickosť a hĺbku osobnosti Rasputina na pozadí ruských dejín.

SkryťVypnúť reklamu

Kontroverznosť postavy zobrazuje väčšinou ako oscilovanie medzi rozjímaním o viere a bujarými sexuálnymi hrami. V niektorých eroticky ladených scénach autor skĺzol až do polopatizmu. Pobúriť a vzápätí dojať - to je zrejme cieľom choreografa-autora sugestívnych obrazov, akými boli, napríklad, vyliečenie cárovho syna, dueto Rasputina s cárovnou, sólo rozorvaného cára, modlitba Rasputina za cárovu rodinu či poprava cárovej rodiny. K pohybovo najzaujímavejším patril partnerský tanec na plese s prekvapivými sviežimi väzbami.

Balet Rasputin dal veľa tanečných príležitostí najmä mladým tanečníkom. Okrem pohybovo excentrickej cárovnej v podaní hosťujúcej rakúskej tanečnice Peronovej, ktorá dominovala prvej premiére, dopadla druhá premiéra z hľadiska tanečných výkonov neporovnateľne lepšie. Treba dodať, že aj vďaka dirigentovi Mariovi Košikovi, ktorý ustrážil tempo i dynamiku hudby. Juraj Vasilenko prezentoval Rasputina s maximálnym nasadením a hereckým nadaním. Igor Holováč bol v tejto postave technicky precíznejší, ale ani on nezostal postave herecky nič dlžný. Vrcholný výkon podal na druhej premiére Martin Blahuta, minuloročný držiteľ ceny Philip Morris, ktorý stvárnil cára s brilantnou technikou a bravúrnym výrazom bez zbytočného pátosu a prehrávania. Presvedčivý výkon podala aj Veronika Henschová v úlohe cárovnej. Skvele sa uviedli aj detskí predstavitelia následníka trónu Alexeja.

SkryťVypnúť reklamu

Balet Rasputin podľa slov riaditeľa baletu začal na našej prvej scéne sériu pôvodných súčasných diel. Nie sú obavy o ďalších vynikajúcich scénografov a hudobných skladateľov - mená ako Peter Zagar či Vladimír Godár nie sú v tanečnom svete neznáme. Vnucuje sa však jedna vážna otázka: kde sú mladí slovenskí choreografi, schopní tvoriť pre veľký klasický súbor?

Autor: EVA GAJDOŠOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 933
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 957
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 592
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 903
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 057
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 2 471
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 393
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 150
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu