Ekonomiku brzdí vzájomná nedôvera

BRATISLAVA – Viac dôvery a „džentlmenstva“ medzi ľuďmi by mohlo pomôcť Slovensku zvyšovať kvalitu života. Vedeniu svojej firmy dôveruje len 36 percent slovenských zamestnancov, ...

BRATISLAVA – Viac dôvery a „džentlmenstva“ medzi ľuďmi by mohlo pomôcť Slovensku zvyšovať kvalitu života. Vedeniu svojej firmy dôveruje len 36 percent slovenských zamestnancov, len 26 percent obyvateľov Slovenska súhlasí s názorom, že ľuďom sa dá dôverovať.

Keby fungovali nepísané pravidlá založené na dôvere, uľahčilo by to obchodnú spoluprácu a zlepšila by sa tak aj ekonomika krajiny. Odborníci však hovoria, že vzácneho „medziľudského kapitálu“ nemáme dosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O vzájomnej nedôvere hovoria členovia vládnej koalície, málo si medzi sebou dôverujú obchodní partneri i ľudia v bežnom živote. Štyri pätiny spoločnosti neveria viacerým štátnym inštitúciám. „Deväťdesiate roky znamenali u nás podstatné zhoršenie už aj tak zlých neformálnych vzťahov. Došlo takmer k rozpadu dôvery,“ myslí si Eugen Jurzyca, riaditeľ inštitútu INEKO.

SkryťVypnúť reklamu

Sociálny antropológ Martin Kanovský hovorí, že sociálne väzby boli narušené už pred rokom 1989 a neskôr sa príliš zdôrazňovala túžba preraziť za každú cenu. V prostredí nedôvery vznikali záujmové skupiny – tie síce boli založené na dôvere, sledovali však svoje úzke ciele. „Môžeme hovoriť o deštrukcii ‘medziľudského kapitálu‘. Príkladom môžu byť zoskupenia lobujúce za skupinové záujmy, mafie a podobne,“ upozornil Jurzyca.

Ak sa má krajina stať súčasťou Európskej únie, musí zosúladiť popri zákonoch aj nepísané pravidlá. „Domáce aj zahraničné skúsenosti ukazujú, že ekonomická úspešnosť krajín je závislá od kvality neformálnych pravidiel,“ hovorí Jurzyca.

Filozof Egon Gál tvrdí, že ešte bude dlho trvať, kým ľudia pochopia, že sa oplatí byť dôveryhodným. „Zistia, že sa im oplatí dodržať dohodu a dôverovať partnerovi, pretože to je lacnejšie a istejšie,“ vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskum INEKO medzi firmami naznačil, že podnikatelia si to začínajú uvedomovať. „V období rokov 2001 a 2002 sa zlepšovala spoľahlivosť obchodných partnerov,“ dodal Jurzyca. Iné časti medziľudského kapitálu ako kriminalita, dôvera v inštitúcie alebo rozvodovosť, sa však zhoršovali alebo nemenili. Minimálna dôvera panuje medzi zamestnancami a ich firmami.

Autor: mar

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 332
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 5 746
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 016
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 245
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 730
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 622
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 026
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 712
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu