BRATISLAVA – Viac dôvery a „džentlmenstva“ medzi ľuďmi by mohlo pomôcť Slovensku zvyšovať kvalitu života. Vedeniu svojej firmy dôveruje len 36 percent slovenských zamestnancov, len 26 percent obyvateľov Slovenska súhlasí s názorom, že ľuďom sa dá dôverovať.
Keby fungovali nepísané pravidlá založené na dôvere, uľahčilo by to obchodnú spoluprácu a zlepšila by sa tak aj ekonomika krajiny. Odborníci však hovoria, že vzácneho „medziľudského kapitálu“ nemáme dosť.
O vzájomnej nedôvere hovoria členovia vládnej koalície, málo si medzi sebou dôverujú obchodní partneri i ľudia v bežnom živote. Štyri pätiny spoločnosti neveria viacerým štátnym inštitúciám. „Deväťdesiate roky znamenali u nás podstatné zhoršenie už aj tak zlých neformálnych vzťahov. Došlo takmer k rozpadu dôvery,“ myslí si Eugen Jurzyca, riaditeľ inštitútu INEKO.
Sociálny antropológ Martin Kanovský hovorí, že sociálne väzby boli narušené už pred rokom 1989 a neskôr sa príliš zdôrazňovala túžba preraziť za každú cenu. V prostredí nedôvery vznikali záujmové skupiny – tie síce boli založené na dôvere, sledovali však svoje úzke ciele. „Môžeme hovoriť o deštrukcii ‘medziľudského kapitálu‘. Príkladom môžu byť zoskupenia lobujúce za skupinové záujmy, mafie a podobne,“ upozornil Jurzyca.
Ak sa má krajina stať súčasťou Európskej únie, musí zosúladiť popri zákonoch aj nepísané pravidlá. „Domáce aj zahraničné skúsenosti ukazujú, že ekonomická úspešnosť krajín je závislá od kvality neformálnych pravidiel,“ hovorí Jurzyca.
Filozof Egon Gál tvrdí, že ešte bude dlho trvať, kým ľudia pochopia, že sa oplatí byť dôveryhodným. „Zistia, že sa im oplatí dodržať dohodu a dôverovať partnerovi, pretože to je lacnejšie a istejšie,“ vysvetlil.
Prieskum INEKO medzi firmami naznačil, že podnikatelia si to začínajú uvedomovať. „V období rokov 2001 a 2002 sa zlepšovala spoľahlivosť obchodných partnerov,“ dodal Jurzyca. Iné časti medziľudského kapitálu ako kriminalita, dôvera v inštitúcie alebo rozvodovosť, sa však zhoršovali alebo nemenili. Minimálna dôvera panuje medzi zamestnancami a ich firmami.
Autor: mar