6 Dní slovenského filmu vo Film Society of Lincoln Center a projekt pod názvom Prvý a posledný slovenský film o krajine si vybralo slávne Museum of Modern Art.
Slovenská kinematografia je pomerne zábavnou a napínavou oblasťou historického a teoretického výskumu. Od začiatku dvadsiateho storočia sa potácala ako malé vtáčatko, ktoré ešte nevedelo lietať. Motala sa od jedného mantinelu k druhému a zároveň sa odrážala či bola posúvaná divnými ideologickými hráčmi, ktorí sa hlava-nehlava rútili v čase a priestore jej malým európskym územím. V šesťdesiatych rokoch jej síce narástli krídla a vyletela nad obmedzujúce komunistické pravidlá, ale po okupácii Československa sovietskymi tankami v roku 1968 krídla postupne pristrihovali. Začala sa spamätávať koncom osemdesiatych rokov a od revolúcie v novembri ‘68 sa znovu učí lietať, už konečne vo voľnom priestore. Mala svoje veľmi, veľmi silné morálne a umelecké obdobia. Ale aj roky hanby a úzkosti. Americké publikum však preto nemusí k nej byť milé alebo zhovievavé. Je to kinematografia ako každá iná, je súčasťou európskeho, a teda v podstate svetového umeleckého kontextu. Je taká, aká je.
Martin Ciel, filmový teoretik a pedagóg VŠMU
Na prehliadku si vybralo Film Society of Lincoln Center z pôvodných takmer dvadsiatich snímok týchto jedenásť.
Strihový dokument striedaný štylizovanými sekvenciami a anketou režiséra Dušana Hanáka Papierové hlavy (1996) a film toho istého režiséra Obrazy starého sveta (1972), ktorý komunistická cenzúra zakázala a do distribúcie bol uvedený až v roku 1998.
Celovečerný debut režiséra Juraja Jakubiska Kristove roky (1967), Vtáčkovia, siroty a blázni (1969) a filmovú ságu Tisícročná včela (1983). Prvý z filmov československej novej vlny, ktorej spolutvorcom bol aj režisér filmu Štefan Uher, Slnko v sieti (1962).
Psychologický portrét skupiny zatknutých anarchistov čakajúcich na popravu od Martina Hollého Balada o siedmich obesených (1968) a Signum Laudis (1980) od toho istého režiséra.
Výnimočný film Ela Havettu Ľalie poľné (1972), snímku Zora Záhona Pomocník (1981) a prvý oscarový československý film Obchod na korze (1965) režisérov Jána Kadára a Elmara Klosa.
V Museum of Modern Art sa bude premietať film Zem spieva (1933) režiséra Karola Plicku a Krajinka (2000) od Martina Šulíka.