BRATISLAVA - Ministerstvo hospodárstva (MH) SR navrhuje zmeniť súčasnú úpravu rozpúšťania straty, čím chce vytvoriť lepšie podmienky na ozdravenie podnikateľov. Terajšiu úpravu považuje prakticky za nepoužiteľnú a v porovnaní s podmienkami napríklad v Česku stavia slovenských podnikateľov do konkurenčnej nevýhody.
Ako pre SME vysvetlil Branislav Ďurajka zo sekcie stratégie, podpory podnikania a legislatívy MH SR, na Slovensku je možné rozpúšťať stratu len z troch bezprostredne predchádzajúcich období pred tým, v ktorom podnikateľ vykáže zisk. Stratu je možné rozpustiť rovnomerne počas piatich nasledujúcich rokov. Ak však podnikateľ dosiahne stratu aj v budúcnosti, už ju rozpustiť nemôže.
Od januára síce bola úprava vylepšená tým, že nemusí ísť o stratu z bezprostredne predchádzajúcich rokov pred vykázaním zisku, možnosť rozpustenia straty iba raz za celé podnikanie však zostáva. Naproti tomu v susednom Česku takéto obmedzenia neplatia. Stratu si môžu českí podnikatelia rozpustiť z akéhokoľvek obdobia, a to v priebehu najbližších siedmich rokov. V prípade, že sa v budúcnosti opäť dostanú do straty, môžu si ju rozpustiť opäť.
Znevýhodnenie slovenského podnikateľa možno ilustrovať na príklade, podľa ktorého hospodáril ronako ako český konkurent - s celkovou stratou 50 (napríklad v každom z piatich predchádzajúcich rokov vykázal stratu 10). Slovák si môže umoriť len posledné tri straty, celkovo teda 30. Musí tak urobiť v najbližších piatich rokoch, teda v každom z nich rozpustí pätinu, čo je šesť strát. Tým sú jeho možnosti, ktoré mu dáva legislatíva, vyčerpané. Nielenže mu zostali ďalšie straty z predošlých období neodpísané, ale ak v budúcnosti opäť dosiahne stratu, už si ju nikdy nerozpustí.
V porovnaní s tým český podnikateľ si rozpustí celú stratu 50, a to v každom z nasledujúcich rokov po 10, a môže tak spraviť aj kedykoľvek v budúcnosti.
Český aj slovenský model pritom vzišli z rovnakej úpravy z roku 1992, keď vstúpil do platnosti federálny zákon 286/92 o daniach z príjmov. Po rozpade federácie jeho znenie prebrali obe republiky a postupne ho novelizovali, výsledky „zdokonaľovania“ v oboch republikách sú však odlišné.
TOMÁŠ KURTANSKÝ