
Juraj Vasilenko ako Rasputin.
FOTO - CTIBOR BACHRATÝ
Svetová premiéra Rasputina
Henrich Leško: Rasputin. Scéna: Boris Kudlička; libreto, choreografia a réžia: Ján Ďurovčík. Premiéra 24. a 25. 1.
Slovenské národné divadlo štartuje reťaz autorských predstavení, ktoré majú v najbližších troch rokoch oživiť jeho repertoár. Prvou - svetovou - premiérou bude balet Rasputin, ktorý mu ponúkol Ján Ďurovčík, choreograf, libretista i režisér. „Chcel som spraviť balet s veľkým B,“ oznámil Ďurovčík.
Príbeh o kontroverznom ruskom starcovi lákal celý tím. Hudobný skladateľ Henrich Leško to prijal ako výzvu, kostýmovej výtvarníčke Alexandre Gruskovej sa podarila zaujímavá štylizácia: „Snažila som sa v kostýmoch vyjadriť zdravotný hendikep cárskej rodiny, ktorú zasiahla hemofília.“
Na projekte spolupracoval aj scénograf Boris Kudlička, ktorý momentálne navrhuje scény pre divadlá vo Varšave, v Tokiu či vo Washingtone. „Zbožňujem tvorbu režiséra Baza Luhrmanna. Boris vám na to povie, že s ním chodí na pivo. Zo začiatku to bola pre mňa silná káva, ale postupne som si zvykol, že pracujem skutočne so scénografom svetového formátu,“ tvrdí Ján Ďurovčík. Jednou z predstaviteliek hlavnej hrdinky, cárovnej Alexandry, je Sandra Peronová z Rakúska, dnes už sólistka SND. Napriek tomu, že podľa choreografa sú jej pohyby dokonalé, v Rasputinovi mala problém.
Ján Ďurovčík vysvetľuje: „Je ťažké vytiahnuť z baletky odchovanej na klasických baletoch niečo vulgárne. V Rasputinovi to potrebujeme, pretože sa rád obklopoval ženami.“
Premiéra je spojená s udeľovaním cien Kvet baletu za rok 2002.
ZUZANA KOMÁROVÁ
Súčasná opera v GUnaGU
Slavo Solovic: Cirostratus (opera v Boeingu) - opera pre sláčikové kvinteto a sample. Libreto a réžia: Viliam Klimáček, spievajú: Oľga Belešová, Michal Kaščák, Viliam Klimáček, Eva Matiašovská, Barbara Mišíková, Zuzana Ožvoldíková, Petra Polnišová, Tony Pisár. Premiéry 25., 26. a 27. 1.
Sedem rokov trvalo Viliamovi Klimáčkovi, kým našiel vhodného hudobného skladateľa, aby mohol zrealizovať svoj sen - uviesť v GUnaGU operu. Našiel ho v Slavovi Solovicovi, okrem iného laureátovi ocenenia za najlepšiu scénickú hudbu minulej sezóny. Doska však nebola hlavným dôvodom, Solovic už robil hudbu k viacerým Klimáčkovým predstaveniam.
Cirostratus je súčasná moderná opera na Klimáčkovo libreto. Okrem hercov GUnaGU, ktorí prešli konkurzom, kde dokázali spevácku zdatnosť, sú tu party aj pre dvoch profesionálnych hudobníkov. Michala Kaščáka, s ktorým skladateľ hrá v kapele Neuropa (bude to jeho divadelný krst), a Evu Matiašovskú, ktorá študuje operný spev. Pre SME povedala: „Jediná spievam v predstavení klasicky operne. V kombinácii s textami to zámerne pôsobí komicky, ale som veľmi spokojná, lebo môžem ukázať všetko, čo viem, rozsahovo aj technicky. Sú to náročné party ako akákoľvek operná ária.“ A ako znie spev ostatných pre jej školené uši? Vraj má rada, keď ľudia využívajú prirodzené hlasy v ich prirodzenom rozsahu. „Prvý raz vidím operu inscenovať tak, že herci spievajú, ako im ústa narástli, a páči sa mi to.“
Klimáčkova opera sa odohráva na palube lietadla, kde sa priam núkajú komické aj dramatické situácie. Pivničné priestory divadla na lietadlo pretvoril výtvarník Karol Weisslechner, autorkou kostýmov je Simona Vachálková. (Viac dnes v prílohe Bratislava.)
BARBORA DVOŘÁKOVÁ