
Na bratislavskej výstave Alfonsa Muchu - opäť v rekordnej návštevnosti. FOTO SME - PAVOL MAJER
Diváci chodia do galérií na tradičnú kvalitu - na Muchu a Fullu, na Picassa, Matissa či Van Gogha „Ak stratí umelec kontakt s divákmi, jeho umenie chátra,“ povedal takmer pred polstoročím Pablo Picasso. Vedel, o čom hovorí. Ak chcel, aby jeho umenie žilo, vystavoval. Zároveň sa stal jedným z tých, ktorých umenie vábi zástupy divákov do výstavných siení.
„Samozrejme, je to aj o biznise, ale jednu vec sme si overili. Diváci prídu do galérie vtedy, keď im ponúkneme tradičnú kvalitu. A je to jedno, či je to Picasso, alebo impresionisti. Ak umenie osloví, výstavná sieň sa naplní. A to je náš cieľ,“ hovorí Ingried Bruggerová, riaditeľka Kunstfora der Bank Austria. Výstavnej siene, ktorá vykazuje najväčšiu návštevnosť vo Viedni a dostala sa medzi prvú desiatku najnavštevovanejších galérií v Európe.
Picasso, Matisse, Van Gogh, Gauguin, impresionisti, u nás Mucha, Fulla, Weiner-Kráľ. Uplynulý rok opäť potvrdil fenomén veľkých mien. Výnimkou je len Documenta 11, ktorá v Kasseli v päťročnom cykle predstavuje plejádu autorov súčasného umenia.
Opäť rekordný Mucha
Výstavu Alfons Mucha v USA, Čechách a na Slovensku videlo od 14. novembra minulého roku v Galérii mesta Bratislavy v Pálffyho paláci rekordných 22 800 návštevníkov. Padol tak doterajší slovenský rekord návštevnosti jednej výstavy, ktorý dosiaľ držala expozícia Alfons Mucha - Paríž 1900 spred dvoch rokov.
Manažérom oboch výstavných projektov bol zberateľ Jan Kukal. Ten je presvedčený, že výstavu diel Alfonsa Muchu, ktorá bola pre veľký úspech predĺžená do nedele 26. januára (oddnes bude otvorená až do 20.00 h), uvidí už túto sobotu 25-tisíci návštevník.
Ďalšiu overenú kvalitu predstavila uplynulý rok Slovenská národná galéria. Súbornú výstavu Ľudovíta Fullu navštívilo podľa vedúceho oddelenia vzťahov s verejnosťou v SNG Vladimíra Červenáka vyše 15-tisíc divákov.
Smerom na východ návštevnosť výstav klesá, hoci kvalita je zachovaná. V Štátnej galérii v Banskej Bystrici videlo expozíciu Imra Weinera-Kráľa 1600 ľudí a na medzinárodnú súťažnú prehliadku plagátov s tematikou životného prostredia Ekoplagát inštalovanú v Považskej galérii umenia v Žiline prišlo 2780 návštevníkov.
Medek, Van Gogh, Gauguin, Picasso, Matisse
Európske metropoly opäť ponúkli výstavnú istotu a tá sa im vrátila. „V Mikulášovi Medkovi sme splácali dlh minulosti, ale zároveň sme tušili, že zarezonuje aj vo verejnosti,“ hovorí riaditeľ prestížnej pražskej Galérie Rudolfinum Petr Nedoma. „Nechceme ísť cestou lacných atrakcií, ale uvedomujeme si, že divákom musíme ponúknuť kvalitného umelca so silnou charizmou. Potom sú ochotní ísť aj do galérie a nestráviť víkendy len v supermarketoch.“
Viedeň, Paríž, Londýn, Amsterdam vedia veľmi presne, čo divákom predstavia. To, čo chcú vidieť. Umelcov, ktorých poznajú a rozumejú im. Tieto mená určujú aj svetový umelecký trh a robia najväčší vzruch vo svetových aukčných sieňach. Ľudia utrácajú za ich diela milióny.
Ďalší obrat je na výstavách, kde si kupujú ich katalógy, kalendáre, CD-ROM-y, knihy, peňaženky, plagáty, pohľadnice, kľúčenky, kreatívne hry pre deti. Žiaľ, propagačný sprievod výstavy u nás stále vo väčšom rozsahu chýba.
„Aspoň raz do roka pripravujeme ťahák, ktorý musí potvrdiť našu pozíciu vo svete,“ hovorí Ingried Bruggerová. „Musí to byť výpravné a najmä to musí byť meno. Nemôžeme si dovoliť robiť výstavy, na ktoré sa nechodí, ale to neznamená, že sa kĺžeme po vkuse divákov. Snažíme sa vychovávať.“