a teda aj príjmy poberateľov, schválil parlament až 9. decembra minulého roku, úradníci nestihli rozoslať nové rozhodnutia.
„Naše pracovníčky sú často terčom útokov. Po jednej z nich hodil agresívny klient popolník. Ďalší sa oháňal barlou. Jeden poberateľ sociálnej dávky udrel našu pracovníčku do tváre a ukradol jej mobil. A to všetko sa udialo v čase, keď dávky ešte neboli znížené,“ hovorí prednosta Okresného úradu Košice 2 Ladislav Herman.
V miestnosti oddelenia dávok sociálnej pomoci museli urobiť zábranu z plexiskla, aby aspoň čiastočne zabránili priamemu kontaktu rozzúrených klientov s pracovníkmi. Prednosta požiadal o ochranu políciu.
„Hliadky sa u nás zastavia v rámci pochôdzok. Sme v stálom kontakte. V prípade konfliktu sú policajti pripravení okamžite zasiahnuť,“ hovorí Herman.
Aj včera zažili na odbore sociálnych vecí peklo. „Prišiel dôchodca s vnučkou. Začal na nás nadávať, vraj nás všetkých treba postrieľať. Na také reči sme si už zvykli,“ hovorí vedúca oddelenia dávok sociálnej pomoci Helena Chrenová.
Asistenciu polície na úrade však neschvaľuje: „V princípe to nič nerieši. Nie je to systémové riešenie. Prvoradou úlohou by malo byť zníženie stavu poberateľov sociálnej pomoci,“ hovorí Chrenová.
Odbor sociálnych vecí eviduje 5000 poberateľov sociálnej pomoci. Väčšinu z nich tvoria obyvatelia sídliska Lunik IX. Ďalších 2500 klientov predstavujú telesne ťažko postihnutí. „Musíme vydať okolo 8000 rozhodnutí. Vypočítala som, že od schválenia novely zákona mala jedna pracovníčka na spis jedného klienta dve a pol minúty. Keď v Bratislave pripadá na jedného pracovníka 200 ľudí, u nás je to 600! Mám pocit, že my sme vo väčšom strese ako naši klienti,“ tvrdí Chrenová.